Et fald på to millioner overnatninger på et år rammer især de landlige dele af Danmark. De seneste ti år har kun Cypern mister flere turister.
- Der går - desværre - ikke lavprisfly til Blokhus.

Den tørre konstatering fra det nordjyske rummer en del af forklaringen på, at

Danmark styrtdykker som turistmagnet. Alene fra 2008 til 2009 er antallet af

overnatninger faldet med 2 millioner.

Faldet rammer især landlige og naturskønne områder, skriver Morgenavisen

Jyllands-Posten.

Med et fald på 11 pct. i perioden 2000-2008 overgås Danmarks nedtur kun af

Cypern.

- Vi kan i høj grad mærke, at udenlandske turister vælger storbyferier, og her

spiller de billige flyruter ind. Der kan vi ikke være med i Nordjylland, siger Lars Enevold Pedersen, direktør i den nordjyske turistorganisation VisitNordjylland.

I erkendelse af det vigende besøgstal - 4,6 millioner færre udenlandske

overnatninger fra 1999 til 2009 - er regeringen klar til at strømline

markedsføringen af Danmark. Et nyt lovforslag giver VisitDenmark en langt

mere central rolle.

Men at den model kan knække den kedelige kurve, er der ingen tiltro til i

kommunerne:

- VisitDenmark bliver monopol, og lokale projekter på turistområdet skal godkendes af VisitDenmark. Det er bureaukratisk og dræber lysten til at tænke kreativt i kommunerne, siger formanden for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget i Kommunernes Landsforening, borgmester Erik Nielsen (S) til Jyllands-Posten.