STRUKTUR: Mindre firmaer skal finde en niche eller satse på højteknologi
Når professor Bo Eriksen hører om en stor fynsk produktionsvirksomhed, som har besluttet at lukke helt eller delvist og drage mod enten Østeuropa eller Østen, overrasker det ham ikke.

- Det bør ikke længere komme bag på nogen. Lavteknologiske virksomheder, som fremstiller simple produkter, og hvor lønudgifterne er væsentlige, er truede, siger Bo Eriksen fra Institut for organisation og ledelse på SDU.

- I den sammenhæng kan vi være glade for, at vi ikke har så store industrivirksomheder, som de har i for eksempel USA, England, Tyskland eller Sverige. Det gør ondt, når 10.000 mennesker mister deres job, og det er deprimerende at se på, siger han.

Derimod noterer han sig, at Fyn har et erhvervsliv, som i dag mere eller mindre frivilligt er præget af små- og mellemstore virksomheder, altså firmaer med under 100 ansatte og typisk langt færre.

- De har lettere ved at tilpasse sig, blandt andet fordi de er mere dynamiske end de store, siger Bo Eriksen.

Skal finde en niche

Han advarer dog imod, at de små- og mellemstore virksomheder tror, deres fremtid er sikret, blot fordi de er små.

- De skal hele tiden sørge for, at de ikke kan udkonkurreres, og de skal hele tiden udvikle nye komplicerede eller eksklusive produkter, så de finder deres egen niche, siger Bo Eriksen, som udover den højteknologiske branche også peger på servicesektoren som vækstområde.

Gør plads til de unge

- Især den såkaldte forretningsservice er en branche. som vokser. Den indeholder blandt andet både klassisk rådgivning og it-rådgivning, siger han.

- Det er en vidensintensiv branche, hvor distributionen foregår over nettet. Det er den slags, vi skal satse på, siger professoren, som også appellerer til virksomhedsejerne om at åbne dørene for unge kræfter, hvis deres virksomhed skal overleve.

- De unge er ikke nødvendigvis mere forkælede eller mere sarte, end tidligere generationer var, siger han.

- Men de har i høj grad været vante til at arbejde i grupper og i projekter, og det skal de ældre generationer vænne sig til, siger Bo Eriksen.

- De unge er samtidig indstillet på både at arbejde i et højt tempo og i et miljø, der er præget af hyppig udskiftning, siger han.

Kampagne snart klar

- Det er værdier, som er meget værdifulde i en verden, hvor der hele tiden sker ændringer og udskiftninger, siger han.

Også i Fyns ErhversCenter er man opmærksom på, at de små- og mellemstore virksomheder ikke må sløve hen.

- I løbet af nogle måneder er vi klar med en kampagne, rettet mod cirka 600 fynske virksomheder, som har omkring 20.000 mennesker ansat, siger afdelingschef Palle Møldrup.

Han vil ikke ud med navnet på kampagnen, da den endnu kun er ved at blive planlagt.

Den kommer til at indeholde en stor opfordring og appel til virksomhederne om at finde sammen i netværk og ellers gøre, som Bo Eriksen foreslår, nemlig at sørge for at deres produkter er så avancerede, at de ikke bliver attraktive at fremstille i lavtlønsområderne.

- De skal presse deres produkter frem i værdikæden. Især virksomheder, som kun er gode til simple processer så som at dreje, svejse, bøje, bukke eller dreje emner skal ændre deres produkter, siger Palle Møldrup.
  • fyens.dk