Den stærkt voksende Odense-virksomhed Refako sælger normalt reservedele til biler gennem sine 11 butikker. I 2007 blev de suppleret med en internet-butik, og den skulle selvfølgelig markedsføres. Opgaven fik Patrick Bay Damsted og hans daværende kollega Troels Berg.

Løsningen blev såkaldt søgeordsannoncering. Så når en dansker bruger Google eller Yahoo til f.eks. at søge på ordene "Citroen udstødningsrør" på internetttet, er der en vis mulighed for, at linket Refakos webshop dukker op i afdelingen for sponsorerede links på søgesiden.

Anden form for markedsføring blev ikke brugt, men efter to år havde Refakos internetbutik opnået samme omsætning som en traditionel butik i selskabets kæde - uden husleje og lignende udgifter.

- Den markedsføring giver resultat, fordi kunden oplever den som relevant. Op til 25-50 procent af visningerne ender med et salg, siger Patrick Bay Damsted.

Det sker ikke hele tiden, at nogen søger på "Citroen udstødningsrør", men da Refako har lagt billet ind på i alt 23.000 søgeord, kan det samlede antal handler blive stort.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Reklamerne rammer langt fra målet

Reklamerne rammer langt fra målet

Patrick Bay Damsted