SNYD: I denne uge indledes jagten på falsk markedsføring
Nu skal der gøres en indsats for at udrydde den falske markedsføring af blandt andet fedtfattige og sukkerfrie madvarer.

Problemet er, at virksomheder forsøger at sælge madvarer ved at misbruge ord som light, sukkerfri, fedtfattig og kalorielet.

En vare må eksempelvis kun kaldes fedtfattig eller kalorielet, hvis fedtindholdet er 30 pct. mindre end i de ikke-fedtfattige varer.

I dag sender Fødevareregion Fyn 20 tilsynsførende af sted til 127 butikker, restauranter og fabrikker, for at afsløre vildledende markedsføring.

Det sker som led i en landsdækkende kampagne, der løber frem til udgangen af 2004.

Ikke den sidste

Tilsynsførende Bodil Hornemann fra Fødevareregion Fyn mener, at indsatsen har en effekt.

- Mit indtryk er, at virksomhederne er blevet mere klar over kampagnerne, og hvor grænsen går. Men nu skal vi ud og se på omfanget af problemerne, siger hun.

Kampagnen blev første gang søsat i 1998, og den nyligt udnævnte minister for Familie- og Forbrugeranliggender, Henriette Kjær (K) tror ikke, det her er den sidste.

- Forbrugerne skal kunne stole på, hvad de køber. Jeg tror problemet har et stort omfang. Og min vurdering er, at det her er en "never ending story." Men vi må vurdere, om det er noget, vi vil blive ved med, når resultaterne kommer, siger hun.
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Mere kontrol med katten i sækken

Mere kontrol med katten i sækken

Reklameræs overskygger religionen

Reklameræs overskygger religionen

Banker på kant med markedsføringsloven

Banker på kant med markedsføringsloven