Skål, skål, skål, skål: Med fire nye mikrobryg tager Albani hul på markedet for specialøl


Skål, skål, skål, skål: Med fire nye mikrobryg tager Albani hul på markedet for specialøl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med fire nye mikrobryg tager Albani hul på markedet for specialøl.

En Ginger Pale Ale tilsat frisk ingefær, en IPA med et skud rabarber eller en helt klassisk Brown Ale, som briterne ynder at drikke den på pubben efter arbejdstid. Det er blot en del af det repertoire inden for specialøl, som Albani kører gennem tapperiet i et helt nyt mikrobryggeri.

Håndværkerne har været i gang siden nytår, og brygmestrene tyvstartede i april, inden de for alvor begyndte i slutningen af august. Nu er Albani klar med de første fire nye øl, som sender bryggeriet ind på markedet for specialøl. I første omgang lanceres fire nye produkter, men på sigt er det planen, at sende flere varianter på markedet i små serier. Det fortæller Jesper Larsen, der er marketingansvarlig for specialøl hos Albani.

- Lige nu er vi i gang med at tappe den nye ølserie, som er på vej ud i butikkerne. Det er den første i bryggeriets eget navn, men vi kommer til at lave rigtig mange forskellige øl, siger han.

Bryganlægget er på 2500 liter, og med i alt 12 tanke fra 2500 liter til 10.000 liter kan mikrobryggeriet have gang i op til 12 unikke bryg om måneden.

- Mange er på evig jagt efter noget nyt, og det stiller ekstra krav til vores fleksibilitet. For os handler det om, at vi hele tiden skal prøve noget nyt, og så er det op til forbrugerne at afgøre, om de kan lide dem.
Jesper Larsen, marketingchef for specialøl.
Michael K. Jensen er en af de tre bryggere, der sørger for, at processen kører, og opskrifterne følges. Foto: Nils Svalebøg
Michael K. Jensen er en af de tre bryggere, der sørger for, at processen kører, og opskrifterne følges. Foto: Nils Svalebøg

På evig jagt

- Mange er på evig jagt efter noget nyt, og det stiller ekstra krav til vores fleksibilitet. For os handler det om, at vi hele tiden skal prøve noget nyt, og så er det op til forbrugerne at afgøre, om de kan lide dem. Samtidig er risikoen er jo mindre, når vi kun laver 2500 eller 5000 liter af gangen, siger Jesper Larsen,

Bryggeriet er opkaldt efter Albanis grundlægger Theodor Schiøtz, der startede det hele i 1859. Og inspireret af den gamle brygger har den første serie fået navnet Anarkist.

- Alt hvad han gjorde gik imod strømmen - både på godt og ondt. For eksempel var han blandt de første til at indføre sygeforsikring til medarbejderne, og det var fuldstændig uhørt dengang. Men samtidig er det også en intern påmindelse om, at vi skal give os selv frie rammer til at brygge øl, siger Jesper Larsen og fortsætter:

- Vi skal ikke bare lave mørke ales, men vi skal derimod give os selv plads til at lave noget mere.

Bryggeriet, der har en kapacitet på 2500 liter, kan have op til 12 forskellige bryg undervejs på en gang. Foto: Nils Svalebøg
Bryggeriet, der har en kapacitet på 2500 liter, kan have op til 12 forskellige bryg undervejs på en gang. Foto: Nils Svalebøg

Dåseøl og grænsebajere

To brygmestre er knyttet til bryggeriet på fuld tid, mens tre bryggere samt fire tappere og operatører holder gang i anlægget, der i løbet af de næste måneder får fire tanke mere.

- Og så pønser vi på at lave en dåsekolonne, men det er ikke besluttet endnu, siger den marketingansvarlige, der ser lidt anderledes på dåseøl end de fleste danskere.

- Herhjemme forbinder vi øl på dåse med grænsebajere. Men de kommer med lynets hast. Det er startet i USA, og i England kan vi se, at en fjerdedel af alle specialøl bliver solgt på dåse - og det på trods af, at de traditionelt har været meget konservative.

Mens markedet for almindelige øl bevæger sig sidelæns eller er svagt faldende, så er salget af specialøl stigende. Og ifølge Jesper Larsen tegner mikrobryggerierne sig i øjeblikket for 15 procent af det danske ølmarked

- Så lige nu handler det om at finde det udtryk, som passer os bedst - uden at det bliver stordrift. For os er det vigtigt, at produktionen ikke bliver for stor, så den hele tiden er fleksibel, siger han.

Det hele er indrettet i de lokaler, der blev bygget i 1982 ud mod Albanigade i Odense. Produktionslokalet blev tidligere brugt til returflaskekolonne seks, men da antallet af returflasker har været støt faldende, og anlægget samtidig skulle renoveres, blev pladsen inddraget til det nye mikrobryggeri. Foto: Nils Svalebøg
Det hele er indrettet i de lokaler, der blev bygget i 1982 ud mod Albanigade i Odense. Produktionslokalet blev tidligere brugt til returflaskekolonne seks, men da antallet af returflasker har været støt faldende, og anlægget samtidig skulle renoveres, blev pladsen inddraget til det nye mikrobryggeri. Foto: Nils Svalebøg

Skål, skål, skål, skål: Med fire nye mikrobryg tager Albani hul på markedet for specialøl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce