Scandlines skifter hænder i milliardhandel

Scandlines færgen "Holger Danske" på ruten mellem Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland 14. juli 2009. Rederiet Scandlines er blevet solgt til et britisk konsortium for 1, 7 milliarder euro.

Scandlines skifter hænder i milliardhandel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To britiske investorer betaler 1,7 milliarder euro for rederiet. Tidligere eneejer bliver dog i ejerkredsen.

Rederiet Scandlines er blevet solgt til et britisk konsortium for 1,7 milliarder euro, svarende til 12,7 milliarder kroner.

Det oplyser rederiet mandag formiddag i en pressemeddelelse.

Administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen mener, at salget kommer til at styrke rederiet.

- Jeg har været meget glad for samarbejdet med 3i om at transformere selskabet og udvikle dets vækstpotentiale. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med de nye ejere.

- Scandlines er en fantastisk virksomhed med dedikerede medarbejder. Vi kommer alle til at drage fordel af denne langsigtede investering, siger han.

Den nuværende ejer, kapitalfonden 3i, tjener 347 millioner euro, svarende til 2,6 milliarder kroner, på salget.

Kapitalfonden geninvesterer dog i selskabet, som ifølge Peter Wirtz, der er partner hos 3i, har været en god investering.

- Scandlines har været en fantastisk investering for os og vores geninvestering i virksomheden - sammen med First State og Hermes Investment Management - afspejler vores tillid til den fortsatte succes.

- Vi er overbeviste om, at virksomheden går en robust fremtid i møde og glæder os over at kunne fortsætte investeringen i en så veldreven virksomhed, der performer meget stærkt, siger Peter Wirtz.

3i ejer nu 35 procent af Scandlines.

De nye ejere, First State Investment og Hermes Investment Management, ejer henholdsvis 50,1 og 14,9 procent af rederiet.

Scandlines blev grundlagt i 1998 efter en fusion mellem de to største rederier i Danmark og Tyskland.

Rederiet driver to færgeruter mellem Danmark og Tyskland - Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Tidligere var ruten mellem Helsingør og Helsingborg også en del af selskabet, men datterselskabet HH-Ferries blev frasolgt i 2015.

Scandlines har otte færger med flere end 42.000 årlige afgange.

FAKTA: Scandlines er udfordret af dansk-tysk tunnel
1,7 milliarder euro, svarende til 12,7 milliarder kroner.

Så meget har et britisk konsortium, der består af First State Investment og Hermes Investment Management mandag betalt for rederiet Scandlines.

Allerede i december var der forlydender om, at rederiets ejer, kapitalfonden 3i, lagde op til et salg af rederiet, der er udfordret af en mulig tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern.

Her kan du læse om rederiet:

* Scandlines blev grundlagt i 1998 efter en fusion mellem de to største færgerederier i Danmark og Tyskland.

* Rederiet driver to korte færgeruter mellem Danmark og Tyskland - Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

* Tidligere var ruten Helsingør-Helsingborg også en del af Scandlines, men i 2015 frasolgte rederiet datterselskabet HH-Ferries, som operer ruten.

* I 2007 begyndte den britiske kapitalfond 3i sit opkøb i rederiet. I 2013 blev kapitalfonden eneejer.

* 26. marts 2018 har et britiske konsortium af investorerne First State Investment og Hermes Investment Management købt selskabet.

* 3i geninvesterer dog i selskabet og bliver dermed i ejerkredsen. 3i ejer nu 35 procent af rederiet, mens First State Investment ejer 50,1 procent og Hermes Investment ejer 14,9 procent.

* Scandlines har otte færge, som samlet har flere end 42.000 årlige afgange.

* I 2014 klagede Scandlines til EU over finansieringen af Femern-projektet, som, det mener, er ulovlig statsstøtte og konkurrenceforvridende.

* Selskabet bag Femern-forbindelsen, der er en sænketunnel mellem Lolland og Femern, har ligeledes beskyldt rederiet for at forsøge at forsinke projektet.

Kilder: Ritzau, Scandlines

Scandlines skifter hænder i milliardhandel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce