Sæt gang i mere østfynsk motorvej

En veludbygget infrastruktur er afgørende, hvis Fyn skal være et attratkivt sted at bo og arbejde, mener Jytte Reinholdt, der er direktør i Fynsk Erhverv. Foto: Michael Bager

Sæt gang i mere østfynsk motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynsk Erhverv opfordrer borgmestrene til at begynde på VVM-undersøgelsen til en tre spor på E20 mellem Odense og Nyborg.

Virksomhederne har travlt og mangler arbejdskraft. Derfor skal de fynske kommuner prioritere gode skoler og fleksible daginstitutioner, fordi det er med til at øge bosætningen. Mindre bureaukrati og harmoniserede rammevilkår for de fynske virksomheder vil styrke erhvervslivet, og så skal Fyn markedsføre sig selv som én attraktiv region.

Ønskelisten er lang, hvis man spørger Fynsk Erhverv, hvad de nyvalgte fynske borgmestre skal satse på i den nye valgperiode. Og et konkret sted at starte er med infrastrukturen. Det mener Jytte Reinholdt, der er direktør for Fynsk Erhverv.

- For det første handler det om at have en veludbygget infrastruktur. For Fyn er det en klar fordel, at vi ligger midt i Danmark, hvis vi vel at mærke sikrer en høj mobilitet. Og lige nu har vi ganske vist adgang både mod øst og mod vest, siger hun.

Men ifølge Jytte Reinholdt er det ikke nok, at man kan komme hen over Fyn.

- Vi skal også have en ordentlig infrastruktur inde på Fyn. Det kræver at vi prioriterer nogle veludbyggede landeveje, der giver let adgang fra kystbyerne til Fynske Motorvej. Men når vi taler infrastruktur, så handler det også om udbygningen af Fynske Motorvej og om at fortsætte presset for at få nedsat broafgifterne.

Og det skal ske så hurtigt, som muligt. Men selv om der en aftale for den vestlige del af E20, så ligger der stadig en stor opgave for de fynske borgmestre, mener direktøren. For selv om planerne er klar, så er der endnu ikke fundet finansiering til at komme videre med udvidelsen syd om Odense. Derfor opfordrer hun også til, at politikerne kigger endnu længere frem. For intet tyder på, at vi får færre biler i de kommende år.

- Det tager to år at lave en VVM-undersøgelse, og derfor kan vi lige så godt gå i gang.
Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv

En af de vigtigste opgaver

- Derfor skal vi frem for alt have skaffet et plangrundlag for udbygningen af motorvejen hen over Østfyn. Det betyder, at vi skal i gang med at lave VVM-undersøgelser, så vi er klar til at fortsætte udbygningen mod øst, i takt med at trafikken stiger. Det er er én af de vigtige opgaver for de fynske borgmestre i den nye periode, siger Jytte Reinholdt og fortsætter:

- Det tager to år at lave en VVM-undersøgelse, og derfor kan vi lige så godt gå i gang. Det er jo ti år siden, at vi lavede VVM-redegørelsen, der ligger til grund for den udbygning af motorvejen, som vi skal i gang med nu.

Allerede i 2003 blev den første milliard sat af til et nyt motorvejsspor mellem Middelfart og Odense V. Aftalen blev dengang lavet af den daværende VK-regering sammen med Dansk Folkeparti, Radikale og Kristendemokraterne, og efter planen skulle motorvejen have stået klar i 2012. I 2006 blev et oplæg sendt til høring, og derefter blev der lavet en VVM-redegørelse.

Men der skulle gå yderligere fire år, inden Folketinget i 2010 vedtog anlægsloven for et ekstra spor på den 34 kilometer lange strækning. Og dengang blev der kun sat penge af til de første 10 kilometer mellem Middelfart og Nr. Aaby.

19 år undervejs

I efteråret besluttede Folketinget så at sætte anlægsarbejdet i gang på den sidste del af strækningen. Den skal - hvis alt går som planlagt - stå færdig i 2022. Dermed kommer der til at gå 19 år, fra den første aftale blev lavet, til bilisterne kan køre på tre spor over Vestfyn. Og med lange tidshorisonter er det vigtigt at gå tidligt i gang, mener Jytte Reinholdt og uddyber:

- Lige nu er der kun penge på finansloven til at udvide fra Nr. Aaby til Odense Vest. Så vi mangler stadig pengene til at udvide fra Odense Vest og frem til motorvejskrydset mod Svendborg. Det betyder, at vi skal have sat penge af på finansloven igen, inden vi kan komme syd om Odense. Når den opgave er udført, så er trafikken steget så meget, at vi også får behov for at udvide motorvejen mod øst mellem Odense og Nyborg.

Sæt gang i mere østfynsk motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce