Sådan lukker Lindø-værftet

Divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindø Skibsværft.
Foto: Jørgen Hansen

Sådan lukker Lindø-værftet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I april får 800-900 ansatte på Lindø-værftet en fyreseddel. Men samtidig med opsigelserne skal der bygges skibe som aldrig før.

Lindøværftet har så travlt som aldrig før netop nu, for tre serier af skibe bliver bygget på en gang. Samtidig skal værft og ansatte forberede sig på store massefyringer.

I dag arbejder cirka 2000 timelønnede Lindø-ansatte på de tre vidt forskellige serier af skibe, som bliver bygget med få hundrede meters afstand.

I slutningen af april vil 800-900 af dem få en fyreseddel.

Og efter sommerferien er antallet af timelønnede, der er ansat på Lindøværftet, nede på cirka 550.

Hertil kommer en kraftig nedgang i ansatte ved underleverandører, hvoraf der for tiden er 650 på arbejde på værftet.
- Det er vigtigt, at alle grupper på værftet tager hensyn til de andre i de kommende måneder. Der er en tendens til, at man mere og mere er sig selv nærmest i krisetider, derfor er det vigtigt, at vi støtter hinanden i den hårde tid med fyringer, siger direktør Steen Schougaard Christensen, Lindøværftet.
- Det er vigtigt, at alle grupper på værftet tager hensyn til de andre i de kommende måneder. Der er en tendens til, at man mere og mere er sig selv nærmest i krisetider, derfor er det vigtigt, at vi støtter hinanden i den hårde tid med fyringer, siger direktør Steen Schougaard Christensen, Lindøværftet.
Foto: Jørgen Hansen

Nye fyringer i 2011

Herefter er beskæftigelsen nogenlunde stabil frem til august 2011, hvor nye fyringer melder sig. I december 2011 har alle timelønnede efter planen forladt værftsområdet.

For divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen er opgaven anselig:

Han skal sammen med værftets medarbejdere få bygget de resterende 13 skibe til tiden i aftalt kvalitet og med det budgetterede time-forbrug.

Og arbejderne, der skal lave arbejdet, ved, at de fleste af dem snart bliver fyret - og at ingen af dem er tilbage om to år.

- Det er selvfølgelig ikke særligt motiverende for arbejdsindsatsen. Men jeg er sikker på, at færdiggørelsen bliver en succes, siger Steen Schougaard Christensen.

- Der er en særlig ånd blandt folkene herude. Holdningen er, at man vil gå ud af porten med rank ryg og stolthed over, at man har gjort sit bedste, siger han.

- Det at bygge skibe er et særligt arbejde, som man føler stolthed over. Derfor vil man gøre sit arbejde ordentligt, mener direktøren.
Divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindø Skibsværft.
Divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindø Skibsværft.
Foto: Jørgen Hansen

Ingen ekstra sygedage

Han kan underbygge sin opfattelse af medarbejdernes arbejdsmoral med statistik.

Siden meddelelsen om værftets lukning er der f.eks. ikke sket nogen voldsom udvikling i sygefraværet.

Fraværsprocenten er steget lidt, men kun til seks procent, som ikke er højt. Tidligere har værftets sygefravær været markant lavere end på andre industri-arbejdspladser.

Et andet eksempel er, at medarbejderne igen har sat fokus på et projekt, der skal skaffe energibesparelser - og som de ansatte ikke får noget økonomisk ud af.

- Det fortæller mig, at der findes en stor loyalitet, og at folk faktisk brænder for at bygge skibe. Derfor vil de være med til det sidste, siger han.
Divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindø Skibsværft.
Divisionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindø Skibsværft.
Foto: Jørgen Hansen

Store bonusser på vej

Den gode vilje er dog ikke nok. Nogle nye bonus-ordninger skal hjælpe med til at holde tempoet oppe.

Der er allerede indført en fremmøde-bonus på otte kroner i timen, som gives til dem, der har arbejdet alle timer i en 14-dages periode. Medarbejderne har selv finansieret halvdelen af bonussen over timelønnen.

Senest er der indført en helt ny produktivitetsbonus. Princippet er, at alle deler gevinsten, hvis det lykkes at bruge færre timer end forventet på at bygge et bestemt skib.

Bonussen er til at mærke - den kan komme op på 23,50 kroner pr. time.

Bonusser og faglig stolthed er godt, men Steen Schougaard Christensen er ikke i tvivl om det bedste virkemiddel:

- Den største motivation vil være, at der kommer nye industrier herud. At man kan se en mulighed for at blive ansat igen.

- Alle ved, at de nye virksomheder, der måske kommer herud, først vil ansætte de bedste af værftets folk. Det giver motivation til at fortsætte det gode arbejde på skibene, siger Steen Schougaard Christensen.

Virksomheder har ofte haft svært ved planlagte lukninger, fordi de ansatte søger mod grønnere græsgange, straks når lukningen er annonceret.

- Vi er kede af, at det lige nu er svært for vores ansatte at få arbejde andre steder. Men vi må erkende, at det samtidig gør det lettere for os at få skibene bygget færdig, siger divisionsdirektøren.

Der er flest timelønnede på Lindøværftet, men mandefaldet har også ramt gruppen af funktionærer, hvor der allerede har været store fyringsrunder.

For halvandet år siden havde 575 arbejde i kontorerne og som arbejdsledere. I dag er tallet 310, hvoraf 90 allerede er opsagt.

Blandt funktionærerne er der enkelte nøglemedarbejdere, som det er nødvendigt at fastholde, så længe der produceres.

De har fået individuelle aftaler, der præmierer dem for at blive på arbejdspladsen trods de usikre fremtidsudsigter.

Læs mere i Fyens Stiftstidende lørdag: Lindø-ansatte bedre end rygtet

Sådan lukker Lindø-værftet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce