Sådan blev Autocom en international koncern

Selv om faderen var brugtbilsforhandler i Langeskov, var det ikke lige til at forudse, at Peter Grøftehauge også skulle komme til at beskæftige sig med biler livet igennem. For før han helligede sig Autorola-eventyret, tog han sig en uddannelse som produktionsingeniør. Arkivfoto: Robert Wengler

Sådan blev Autocom en international koncern

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense-virksomheden Autocom har fået stor succes verden over, og præsterede i 2017 sit største koncern-overskud nogensinde. Se her hvordan den er kommet dertil.

1. Var først)

Internettet var ikke ret kendt, da bilhandler Niels Grøftehauge i Langeskov sammen med sine sønner Martin og Peter oprettede hjemmesiden Bilpriser.dk og lod danskerne regne ud, hvor meget de kunne forvente at få for deres brugte bil. I 1999 gik de skridtet videre og etablerede en bilauktion på nettet - Autocom.dk.

2. Blev hurtigt international)

Kort efter etableringen af den første net-bilauktion i Danmark gik koncernen videre og etablerede sig hurtigt på alle de vigtigste markeder i Europa. I dag er koncernens 420 ansatte til stede i 19 lande inklusive Tyrkiet, Australien, USA, Mexico og Brasilien, og den er den største af sin slags uden for USA. Kunderne er ofte banker, leasingselskaber og bilfabrikker som alle arbejder meget internationalt.

3. Investerer i udvikling)

Autorola henvender sig til professionelle, så firmaet er ikke kendt af den almindelige privatperson, men det har ligheder med kendte internet-selskaber som Facebook eller Amazon. Lige som dem har virksomheden fra starten haft eller skabt sig et forspring i den digitale verden og er siden blevet ved med at ofre store summer på digital udvikling.

4. Konkurrencedygtigt software-firma)

Selv om Autorola har hundreder af sælgere og bilkyndige ansat på de mange markeder rundt om i verden, definerer man sig som en software-virksomhed. "Vi er født online og globale," siger virksomheden selv. Udviklingsafdelingen tegner sig for halvdelen af alle ansatte på hovedkontoret, og mange af udviklerne har været ansat i virksomheden i mange år. Der er hård kamp om den slags medarbejdere, men virksomheden har ikke været plaget af mangel på arbejdskraft.

5. God strøm af penge)

I modsætning til mange internet-selskaber har Autorola altid kunnet tjene sine egne penge. I den branche er det almindeligt, at man begynder med en stor tilførsel af penge, som man derefter bruger til at udvikle et produkt. Men Autorola har hele tiden tjent nok penge til at kunne betale for sin egen udvikling, derfor er der aldrig kommet investorer udefra - det er stadig de to Grøftehauge-brødre, der ejer alle aktierne.

Sådan blev Autocom en international koncern

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce