Saab-farce fortsætter

Den hollandske forretningsmand Victor Muller er evig optimist og har flere gange reddet Saab på målstregen. Igen engang er det kinesiske penge, som skal spænde et sikkerhedsnet ud for den svenske bilproducent.
Foto: SCANPIX SWEDEN/Reuters

Saab-farce fortsætter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den kinesiske bilforhandlerkæde Pang Da kørt i stilling som Saab-partner. Aftale med Hawtai Motor Group faldt til jorden

Det ligner en uendelig sæbeopera. Historien om svenske Saab, som nok har mange dedikerede fans, men hvis historie og skæbne de seneste par år har bølget mellem krise og succes.

Senest har den kinesiske bilfabrik Hawtai Motor Group, som for få uger siden skulle skyde et milliardbeløb i Saab, trukket sig, mens en ny aktør er kommet på banen. Det drejer sig om Pang Da, som er en af Kinas største bilforhandlerkæder.

I første omgang går aftalen ud på, at Pang Da skal betale godt 225 millioner kroner. Det er et forskud på 1300 Saab-biler, som skal sælges gennem nogle af kædens 1100 bilforhandlere. Pang Da skal så tage stilling til at købe for 110 millioner kroner flere biler inden for kort tid og på længere sigt etablere et fælles selskab, som skal producere Saab-biler i Kina.

Her vil sidstnævnte betyde, at Pang Da køber 24 procent af aktierne i Saab for omkring en halv milliard kroner. Alt sammen noget, som vil lune i Saabs slunkne kasse og på fabrikken, hvor samlebåndene har stået stille siden 5. april, fordi underleverandørerne vil have kroner i kassen.

Fremtiden så ellers fornuftig ud, da den hollandske bilfabrik Spyker med den karismatiske forretningsmand Victor Muller i spidsen købte Saab fra GM. Men Spyker, som er en nichefabrik, manglede penge til at drive den store butik, en bilfabrik, som Saab er.

Meningerne er delte om udviklingen, og debatten raser - både i Sverige og på fan-sitet, Saabunited.com.

Nogle mener, at den seneste aftale hos den store kæde med mange salgssteder måske er bedre for Saab end den først Kina-deal, mens andre tordner om, at Saab burde gå konkurs og starte på en frisk med en stærk partner, der har både teknologi og penge at tilbyde frem for en bilforhandlerkæde.

Saab-farce fortsætter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce