Det skandinaviske luftfartsselskab SAS forsøger nu egenhændigt at tage kampen op med den udmarvende priskrig i luftfartsbranchen, der udhuler selskabets indtjening.

Fra 3. august hæver SAS priserne med op til 400 kroner på de 600 daglige afgange til og fra København med Scandinavian Airlines, uden at der følger serviceforbedringer med. Kun de oversøiske ruter og discountkonceptet Snowflake undtages prisstigningerne.

- Vi mener ikke, at de nuværende priser er holdbare. Det er muligt, at det vil koste os nogle kunder, men det er vi villige til at ofre for at øge indtjeningen, så længe det ikke føre til tab af markedsandele. Det er helt afgørende at få priserne tilbage på et niveau, så økonomien kan hænge sammen, og det håber jeg også, de andre selskaber vil indse, siger viceadministrerende direktør i SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen til Ritzau.

Han lægger ikke skjul på, at prisstigningerne er endnu et forsøg på at bringe SAS tilbage på fode igen. Selskabet kan notere fremgang både i passagertal og belægning på flyene, men de historisk lave priser gør, at det ikke er slået igennem på indtjeningen. For en måned siden måtte koncernchef Jørgen Lindegaard stå frem og aflyse det bebudede overskud for 2004.

Hvis konkurrenterne ikke følger trop, og prisstigningerne viser sig at give bagslag, er SAS-ledelsen dog parat til at sænke priserne igen.

- Vi kommer naturligvis til at overvåge, hvordan situationen udvikler sig på de enkelte ruter, og hvis det viser sig, at prisstigningerne koster os markedsandele, så sænker vi dem igen, siger Jens Wittrup Willumsen.

Hvorfor skulle kunderne vælge at flyve med SAS, hvis de kan få billetten 400 kroner billigere hos konkurrenterne?

- Der findes nogle kunder, som udelukkende fokuserer på prisen og er villige til at gå gennem ild og vand for at spare et par hundrede kroner. Dem har SAS formentlig aldrig været et alternativ for. Jeg tror, at hovedparten af vores kunder vil acceptere prisstigningerne. En retur til London koster altså stadig kun 1095 kroner, og halvdelen er skatter og afgifter. Det synes de fleste er rimeligt nok, siger Jens Wittrup Willumsen. (ritzau)