Spanair blev for dyrt i et kriseramt marked, og SAS har pillet det spanske datterselskab fra salgslisten og flyver nu mod nyt underskud.
Krisen i flybranchen får skylden for, at SAS nu må aflyse salget af det spanske datterselskab Spanair. Det har simpelthen ikke været muligt at få den ønskede pris, som ifølge Sydbank oprindeligt lå på omkring 2,5 milliarder kroner. Ifølge SAS er udfordrende markedsforhold i Spanien, rekordhøje brændstofpriser og pressede finansmarkeder hovedårsagerne til, at man ikke har fundet en køber.

- Prisen vi kunne få afspejler ikke den underliggende værdi, som findes i Spanair. Spanair er et selskab med konkurrencedygtige omkostninger, og det er det næststørste flyselskab på det spanske marked, siger SAS' koncernchef, Mats Jansson.

I forbindelse med årsregnskabet for 2007 nedskrev SAS forventningerne til en salgsindtægt på Spanair med næsten 240 millioner kroner, og siden da har brændstofpriserne for alvor lagt pres på flyselskaberne.

Aktiemarkedet reagerede med det samme og sendte øjeblikkeligt aktien ned 10,5 procent til 28,5 danske kroner per aktie. Det manglende salg kommer samtidig med, at det skandinaviske selskab kæmper en hård kamp for at komme levende igennem den krise med de rekordhøje brændstofpriser, der har ramt hele branchen.