I luftfartsbranchen skal man hele tiden være på tæerne og tilpasse sig, siger koncerndirektør.

Det er blandt andet effekterne af en stor spareplan, som blev iværksat sidste år, der er årsagen til, at SAS er lykkedes med at skære 300 millioner af underskuddet i første kvartal sammenlignet med det seneste regnskabsår.

Men koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen mener, at det også har stor betydning, at SAS er blevet langt bedre til at dreje på knapperne på lidt kortere sigt.

FAKTA: SAS er et skandinavisk samarbejdsprojekt

SAS har tirsdag aflagt regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår 2017/18.

Læs her om det skandinaviske luftfartsselskab:

* Luftfartsselskabet SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige. Selskabet kunne altså fejre 70-års fødselsdag i 2016.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* I dag har SAS mere end 800 daglige afgange. Selskabet flyver mere end 30 millioner passagerer om året til over 100 destinationer i verden med de 158 fly, som man har i drift.

* SAS er delvist ejet af private investorer og delvist ejet af den danske, norske og svenske stat.

* Både den svenske og norske stat har mandat til at sælge ud af SAS-aktierne og har erklæret, at de ikke ser sig som langsigtede ejere af selskabet.

* Tidligere har også danske regeringer luftet salgstanker, men i oktober 2016 slog daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) fast, at regeringen ikke havde aktuelle planer om at sælge ud af den danske andel af SAS.

* Selskabet har de senere år haft store økonomiske problemer, men har kæmpet for at få økonomien på ret kurs med flere spareplaner.

* Senest blev der skruet yderligere op for spareplanerne efter andet kvartal sidste år, som bød på endnu et underskud for SAS.

Kilder: SAS og Ritzau.

- Den minutiøse plan, der er blevet lagt, er blevet fulgt, og den lever op til forventningerne.

- Men vores evne til at skabe fleksible omkostninger er mindst lige så afgørende for, at vi lykkes, siger han.

Det skyldes, at der er store omkostninger forbundet med at drive et flyselskab, samtidig med at der er stor usikkerhed om efterspørgslen, der ændrer sig løbende.

- Store forandringer i verdensøkonomien eller enkeltbegivenheder som terror påvirker luftfarten lige med det samme. Folks rejsevaner ændrer sig, valutaerne går op og ned i værdi, og oliepriserne svinger også meget.

- Disse faktorer er vi hele tiden nødt til at kunne aflæse og om nødvendigt reagere på, siger han.

Derfor forsøger SAS at indrette sig, så produktionsapparatet og omkostninger kan tilpasse sig de aktuelle omstændigheder.

- Vi placerer vores større servicetjek af fly på tidspunkter, hvor der er mindre travlt, og hvor de alligevel står stille. Og så forsøger vi også at afvikle meget ferie i de lidt mere rolige perioder af året.

- Omvendt prøver vi at stimulere markedet med nye destinationer i de perioder, hvor rejselysten traditionelt er større, siger han.

Aktuelt forsøger SAS blandt andet at lokke flere danskere på ferie. Selskabet lancerer nye ruter ud af Aarhus til europæiske destinationer som Malaga, Mallorca, Stockholm og München.

Mere om emnet

Se alle
Analytiker: SAS er bedre til at tilpasse sig færre kunder

Analytiker: SAS er bedre til at tilpasse sig færre kunder

SAS mindsker underskuddet i vanskeligt kvartal