Det er dybt problematisk med de bankansattes bonusordninger, mener Socialdemokraterne, som opfordrer til en kulegravning af området.
Forbrugerne bør kunne stole hundrede procent på, at rådgivningen i bankerne ikke er styret af de ansatte økonomiske interesser. Derfor bør arbejdsgiverne i Finansrådet lave en kulegravning af de bankmedarbejdernes bonusordninger.

Det mener Socialdemokraterne efter, at de bankansattes fagforening Finansforbundet har opfordret bankerne til at droppe bonusordningerne, fordi det alt for ofte stiller deres medlemmer i et dilemma mellem at være bankens sælger og kundens rådgiver.

- Det er udmærket at give bonusser til medarbejderne, men problemet er, når man giver rådgiverne et incitament til at rådgive mod kundens interesse. Det er yderst problematisk. Og jeg er ret sikker på, at både Finansrådet, de ansatte og vi politikere vil være interesseret i at få området kulegravet, siger forbrugerordfører Benny Engelbrecht (S) til Ritzau.

Han har derfor henvendt sig til økonomi og erhvervsminister Lene Espersen (K) for at opfordre hende til at lægge pres på Finansrådet, så de kan sætte en undersøgelse i gang af problemstillingen.

- Det må også være i deres interesse, at kunderne kan stole på den rådgivning, de modtager i bankerne. Særligt i en situation hvor tilliden på andre områder har det vanskeligt, siger Benny Engelbrecht.