KOSMETIK: Liter-prisen går fra høj til skyhøj, men virk-ningen er under alle omstændigheder ringe
Hver eneste dag bruger hundredetusinder danske kvinder kostbar anti-rynkecreme i et forsøg på at udsætte den uundgåelige aldringsproces. Og de bliver lovet fantastiske resultater af kosmetikproducenterne, som opkræver tårnhøje summer for deres vidundermidler. Mirakler må nødvendigvis koste dyrt.

Men den eneste mærkbare effekt er, at kvinderne får lettet deres tegnebog i betragtelig grad. Rynkerne er derimod kommet for at blive.

Det viser en omfattende test gennemført af International Consumer Research and Testing, der netop er blevet offentliggjort i Forbrugerrådets blad Tænk+Test.

- En god fugtighedscreme kan sikkert give lige så gode resultater, siger Mette Boye, miljø- og sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

108 kvinder i alderen fra 37 til 70 år testede gennem fire uger en af de seks udvalgte antirynkecremer på den ene side af ansigtet, mens de brugte en standardcreme ved navn "Standard L" på den anden side af ansigtet.

Skal virke på fire uger

Herefter skulle for det første kvinderne selv vurdere deres cremer, og de gav alle seks antirynkecremer dårlige karakterer for "lift-effekten" - evnen til at stramme huden op.

- Hvis effekten ikke er kommet efter fire uger, så kommer den aldrig, siger doktor Mathias Rohr, der er ansvarlig for laboratorietesten.

Dette resultat ligger meget langt fra producenternes anprisninger, der lyder således: "rynker reduceres mærkbart"og "huden bliver synligt løftet og opstrammet" for blot at tage et lille udvalg fra de seks antirynkecremer.

Principielt skal en producents anprisninger af et produkt være sande.

- Men i praksis er der frit slag, og forbrugerne er villige til at betale en høj pris for at udsætte ældning. Samtidig giver det måske forbrugeren en god fornemmelse at bruge produktet, selv om samme virkning kunne opnås med en god og langt billigere fugtighedscreme, siger Mette Boye.

Laboratorietest

For det andet blev cremernes effekt målt på laboratoriet.

Rynkerne blev målt med et mikroskopkamera efter metoder kaldet Rz og Ra. Kun én af cremerne - RoC Proteint Lift Jour - havde en effekt bedre end Standard L-cremen. Alle seks cremer kunne dog tilføre huden mere fugtighed end Standard L, mens hudens spændstighed ikke var bedre end Standard L.

I laboratorietesten kunne der således måles en yderst beskeden forskel, mens kvindernes egen vurdering var, at de lige så godt kunne bruge Standard L. Heller ikke RoC-cremen, hvor der med fotometoden kunne konstateres en lille virkning, vurderede kvinderne som bedre end Standard L.

Ingen priskonkurrence

Billigst af de seks antirynke-cremer er Garnier Skin Naturals Lift til 99 kroner, dyrest Clarins Fluide Lift Jour til 475 kroner - der ikke af den årsag fik bedre karakterer i testen.

Men Forbrugerrådet har samtidig forespurgt om priserne på produkterne i en stribe butikker landet over - og de var inden for et par kroner fuldstændigt ens, uanset om butikken hed Illum, Brovst Apotek eller Føtex.

- Det er mildt sagt påfaldende, at der er ens priser overalt, siger Mette Boye.

- Jeg skal ikke udtale mig om anti-rynkecremer, men hvis vi for eksempel tager frisørshampooer, så vil den frisør, som prøver at sælge varen under den vejledende pris, få meget svært ved at få varer næste gang, siger kædeansvarlig Søren Skifter fra Parfume PD, det tidligere Parfume-Discount.

Den trussel bliver Parfume PD ikke udsat for. Kæden får i dag sine varer fra danske importører, fordi disse ved, at Parfume PD kan skaffe varerne ad andre kanaler, hvis der trues med leveringsstop.

Søren Skifter tvivler på, at det i dag er importørerne, der er skurken på det egentlige kosmetikmarked. Han tror mere på, at butikskæderne har valgt at holde borgfred på kosmetikområdet.

- De vælger selv at holde den vejledende pris. Når der ikke er nogen konkurrence fra for eksempel os - vi har kun 10 butikker i hele landet - hvorfor skulle de så sænke priserne, spørger han.
  • fyens.dk