Respekterer du dine kunder?

Julie Daugaard, Strategy Director hos Dentsu Aegis Network. Foto: Kim Haugaard

Respekterer du dine kunder?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dit svar er forhåbentligt 'JA!'. Men respekterer du dem også i din markedsføring? Viser du den enkelte kunde respekt ved kun at henvende dig lige præcis, når kunden har brug for dig og dit produkt?

Mere end nogensinde før er det udslagsgivende, at vi respekterer dagens fortravlede kunder, så vi kun optager deres sparsomme opmærksomhed og koncentration, når vi har noget absolut relevant at sige.

Mennesker har i dag travlt og skal i gennemsnit forholde sig til mere end 2000 beslutninger hver dag. Derfor bliver de irriterede på virksomheder, der markedsfører sig til alt og alle uden fornemmelse for relevans og timing.

Hvis du skal have kundernes opmærksomhed, skal du fortælle om noget, som interesserer kunden. Det handler ikke om, hvad du gerne vil fortælle om dine produkter - det handler om, hvad kunderne finder værdifuldt.

Det handler ikke om, hvad du gerne vil fortælle om dine produkter - det handler om, hvad kunderne finder værdifuldt.
Fra klummen
Klummen
Julie Daugaard er forbruger- og medieekspert ved mediebureauet Carat, der er en del af det verdensomspændende Dentsu Aegis Network. Her arbejder hun som strateg med base i Aarhus og har specialiseret sig inden for forbrugeranalyser, trends og kommunikationsstrategi. Har du kommentarer til denne klumme, er du velkommen til at sende dem til julie.daugaard@dentsuaegis.com
Respekterer du dine kunder i markedsføringen, spørger Julie Daugaard i denne klumme. Pressefoto
Respekterer du dine kunder i markedsføringen, spørger Julie Daugaard i denne klumme. Pressefoto

Kampen om opmærksomheden

Det betaler sig at kommunikere om emner, der interesserer kunden, da det er ganske få virksomheder, som kunden kan give opmærksomhed og ganske få reklamebudskaber, som kunden kan koncentrere sig om. Lad mig illustrere det: Menneskets koncentrationsevne er i dag ét sekund dårligere end en guldfisks!

Vi kan i dag kun koncentrere os i sølle ni sekunder - i 2001 var tallet 12 sekunder. Dette fald skyldes udviklingen af nye forbrugerteknologier og effektiviseringsmuligheder, som har bragt mennesket i en situation, hvor vores hjerner konstant påvirkes - og det svækker koncentrationsevnen.

Samtidig ser vi, at mennesker i dag skal forholde sig til flere reklamebudskaber fra virksomheder end tidligere, hvilket har resulteret i, at virksomheder kun har 1,7 sekunder med en potentiel kunde.

Kort fortalt: Vores hjerner er overloadede, virksomheder har stadigt kortere tid med kunden og kunderne kan ikke koncentrere sig om reklamebudskabet.

Hvis eksisterende og potentielle kunder skal koncentrere sig om din markedsføring frem for konkurrenternes, kræver det, at du kender kundernes interesser og behov, samt at du gør dig ekstra umage i udarbejdelsen af reklamebudskaber.

Forstå dine kunder

Alt for mange virksomheder spilder dyrebare kroner på konceptudvikling, reklameproduktion og medieannoncering, fordi kunderne ikke finder reklamen relevant eller underholdende - eller endnu værre: fordi kunden slet ikke bemærker reklamen.

Hvis en virksomhed ikke har lavet en dybdegående analyse af deres eksisterende og potentielle kunder, og hvad de interesserer sig for og har behov for, ender reklamebudskaber alt for ofte med ikke at indfange kundernes opmærksomhed - og derved er penge brugt på udvikling, produktion og annoncering spildt.

På min arbejdsplads, mediebureauet Dentsu Aegis Network, oplever vi, at for mange virksomheder ikke investerer nok i at identificere, hvem der er deres mest værdifulde kunder. Det kræver overblik over virksomhedens egen kundedata for at kunne identificere de mest værdifulde kunder, og det kræver dybdegående kvalitative indsigter at forstå disse mennesker og deres handlinger, interesser, behov og motiver for køb.

Det er først, når vi forstår kundernes motivation for at vælge et brand eller produkt frem for et andet, at vi kan skabe relevante reklamebudskaber og vælge den rette medieannoncering. Vigtigheden i at kende sine kunder, understreges i, at vi ser et performanceløft på mellem 50-100 procent hos de virksomheder, der arbejder indsigtsbaseret.

Fokusér Ikke kun på reach

Med afsæt i menneskets ultimative nederlag til guldfiskens koncentrationsevne, er det essentielt at virksomheder fatter sig kort og relevant over for både eksisterende og potentielle kunder. Det kræver indsigt i kunderne og det kræver, at man bruger de indsigter i udarbejdelsen af sine reklamebudskaber.

Derfor er det essentielt, at kundeanalyse udgør en betydelig del af marketingbudgettet. Med indsigter, kan virksomheden sikre at ramme de mest værdifulde kunder, med de mest rammende reklamebudskaber, på de rette tidspunkter, på de rette medier. Herved sikres, at de mest værdifulde kunder køber (oftere) hos dig, samt anbefaler din virksomhed til andre.

Respekterer du dine kunder?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce