Realitetstjek i børnehøjde: 2.a tester fynsk skrive-app

Janus Madsen er ofte ude i klasser, som her i 2.a forleden, i Odense for at få ny inspiration og testet de features, som firmaet udvikler til Skriv og læs. Det er ikke altid, brugerne - altså børnene, gør helt som de voksne havde forestillet sig. Foto: Vibeke Volder

Realitetstjek i børnehøjde: 2.a tester fynsk skrive-app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den fynske skrive- og læseapp Skriv og læs bruges af skolebørn fra Skandinavien til Nordamerika. Stifter Janus Madsen, som selv er uddannet skolelærer,tager ofte ud i skoleklasser i Odense, når programmet skal testes af i virkeligheden. Forleden havde han firmaets konsulent fra Canada med, da elever fra Hunderupskolen skrev eventyr på app'en.

- Måske skal vi lige skrive et "og" der.

8-årige Arthur Kühn Christiansen peger på skærmen på ipad'en, der ligger på bordet. Hans medforfatter Mikkel Hass Rubin, der også er otte år og lige så hvidhåret som hans klassekammerat i 2.a, nikker.

De taster "og" ind i sætningen om kongefamilien i det eventyr, de ligesom resten af eleverne i klassen har arbejdet på den sidste halve times tid.

De skriver i programmet Skriv og læs fra firmaet Writereader, som er stiftet af fynske Janus Madsen. I dag sidder den skolelæreruddannede fynbo også med ved bordet på Hunderupskolen i Odense.

- Skal jeg voksenskrive det for jer? Skal der stå "én" prinsesse der, spørger Janus Madsen, som ikke kun er mødt op i klassen i dag for at give en hånd med at skrive eventyr.

- Det er sjovt at være sin egen forfatter, og så er det meget fedt, at man kan låne vores bog på biblioteket.
Mikkel Hass Rubin, otte år, elev i 2.a på Hunderupskolen i Odense.
Fakta
Skriv og læsDen uddannede skolelærer Janus Madsen har mange års erfaring med at læringsforløb og værktøjer til børn og unge, som skal lære at læse og skrive.

Han stiftede firmaet Writereader i 2012 sammen med Babar Baig og Ulrik Jensen og udsendte året efter sin første udgave af app'en Skriv og læs.

Siden har firmaet forfinet Writereader-app'en, som børn og unge kan bruge til at skrive deres egne historier. Og samtidigt lære at læse. I første omgang købte Egmont sig ind i firmaet, men siden årsskiftet har Forlaget Gyldendal den rolle.

Writereader bruges både af børn og deres forældre samt undervisere i 40 lande, og indtil videre er app'en brug til at fortælle mere end en million fortællinger.

Historier som brugerne kan publicere online - se en stribe af dem på Writereaders egen hjemmeside.
Mikkel og Arthur, begge otte år, fra 2.a på Hunderupskolen skrev eventyr forleden sammen med deres klassekammerater på den skrive-app, som fynske Janus Madsen har udviklet i sit firma Writereader. Iværksætteren, som har en baggrund som skolelærer selv, var med i klassen. Foto: Vibeke Volder
Mikkel og Arthur, begge otte år, fra 2.a på Hunderupskolen skrev eventyr forleden sammen med deres klassekammerater på den skrive-app, som fynske Janus Madsen har udviklet i sit firma Writereader. Iværksætteren, som har en baggrund som skolelærer selv, var med i klassen. Foto: Vibeke Volder

Realitetstjek i børnehøjde

Den skolelæreruddannede udvikler og iværksætter har stadig brug for kontakten tilbage til klasselokalet og eleverne, når programmet skal ses efter og have et realitetstjek, som det får i dag hos Mikkel, Arthur og de andre elever i klassen.

- Når vi udvikler på programmet i firmaet, så er det meget vigtigt, at vi kommer ud i virkeligheden og ser, hvordan ungerne bruger det, siger han, mens han taster Mikkel og Arthurs forslag ind i det 10 skærmsider lange eventyr om drengen Peter og en "helt almindelig" kongefamilie, som Arthur kalder dem.

Janus Madsen fortæller, hvad han skriver, mens han udfylder det blanke felt under det tekst-felt, som de to elever har skrevet deres historie i. På den måde kan Mikkel og Arthur se, hvordan man staver ordene på voksensprog og får alle de små ord med, som mange børn glemmer. Men deres egen historie står der stadig.

- Peter er lidt som Klods Hans, men vi ved ikke, hvordan historien ender endnu, siger Mikkel.

2500 danske skoleelever åbner dagligt Skriv og Læs for at fortælle historier med deres egne ord i en app, som 75 procent af landets skoler har adgang til i Danmark.

I dag arbejder de med eventyr i 2.A, det er jo H.C. Andersen Festival i næste uge, og måske ender flere af klassens eventyr på bogreolerne på skolens bibliotek med stregkoder og i laminat, så andre elever kan låne dem med hjem.

- Det er et rigtig godt værktøj. Jeg kan se, hvordan ungerne lærer af mine rettelser og tager ord til sig fra gang til gang. Så det virker, siger dansklærer Gitte Mailand, der har 40 års erfaring med at lære skolebørn at sætte bogstaverne korrekt sammen.

"Skriv og læs" kan benyttes af 75 procent af de danske folkeskoleelever - det benytter op mod 2500 sig af om dagen - og i alt er der efterhånden skrevet én millioner små bøger med appen. En del af de mange historier er på bl.a. engelsk, svensk og norsk, da app'en er tilgængelig på andre sprog også. Foto: Vibeke Volder

Vicki skriver fynsk historie i Canada

Ved bordet ved siden af sidder Vicki Den Ouden fra Kelowna i British Columbia. Hun taler stille med klassens eneste engelsktalende elev om det eventyr, hun skriver på. Vicki er ikke elev, men selv lærer i den lille by 400 kilometer øst for Vancouver i den vestlige del af Canada og har ligesom sin danske kollega Gitte omkring 40 års erfaring. Hun er også ivrig bruger og ambassadør for Writereader - og så har hun siden oktober været ansat som deltids-konsulent (educational advisor) for firmaet.

- Hun er en stor og meget aktiv hjælp for at få vores program udbredt i Nordamerika, fortæller Janus Madsen, som har haft sin canadiske medarbejder på besøg i en uges tid.

Der er blevet tid til lidt sightseeing i København, men også masser af arbejde med strategien for Writereader, som app'en hedder i den engelske version, på markederne i USA og Canada. Firmaet har igennem nogle år forsøgt at trænge igennem på det amerikanske marked, bl.a. ved at gå igennem store koncerner som Sesame Street og skolemyndighederne. For nylig er strategien dog lagt om, så man nu i stedet satser på lokale kontakter, fonde og sportsklubber, hvor man ofte laver velgørende arbejde - bl.a. i skolerne.

- Vicki er meget aktiv for os på de sociale medier som Twitter, som er meget stort i USA og Canada, og så skriver hun artikler på vores site - såkaldt blogpost. Det canadiske marked er set i antallet af brugere vores tredjestørste, og det var ikke sket uden hende, siger Janus Madsen og tilføjer:

- Og så er hun efter os, hvis tingene ikke er i orden. Bl.a. sagde hun til os, at der var for mange hvide personer på vores website og i det billedgalleri, der følger med. Vi skulle have nogle flere personer med andre baggrund, for det går de meget op i derovre. Det er jo ikke noget, vi tænker over, siger han.

Monstre og feer

Eleverne i 2.a er også med til at påvirke udviklingen, fortæller han, da to piger beder om en hjælpende hånd til at få udfyldt feltet med voksensskrivning i deres historie.

- Eleverne trykker jo på alle knapperne - og måske ikke på den måde, vi troede, de ville gøre. Eksempelvis fandt jeg ud af, at eleverne nogen gange får lavet flere sider i deres bog, selv om de gerne vil bladre videre til næste side - men de trykker på den knap i app'en, som genererer en ny blank side. Så må vi tilbage til tegnebrættet og få det lavet om, så det virker, siger han.

Mikkel og Arthur er nået til næste side i historien om drengen Peter og den helt almindelige kongefamilie.

- Vi ved ikke, helt hvor den slutter - men alle menneskene, monstrene og feerne skal mødes på den sidste side, siger Arthur.

- Det er sjovt at være sin egen forfatter, og så er det meget fedt, at man kan låne vores bog på biblioteket, siger Mikkel.

Realitetstjek i børnehøjde: 2.a tester fynsk skrive-app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce