Rådmand: - Kodning skal på skemaet som sprog og historie


Rådmand: - Kodning skal på skemaet som sprog og historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense investerer 10 millioner i at introducere kommunens børn og unge til teknologierne bag den voksende robotsucces i byen langt tidligere - det gavner både børnenes udvikling og virksomhederne, siger børn- og ungerådmand i Odense Kommune, Susanne Crawley (R).

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley (R) er kvinden bag den nye strategi "Børn og unge i robotbyen", som skal ruste byens børn og unge til et liv med teknologi og robotter og samtidigt inspirere dem til at uddanne sig til et arbejdsliv i en af byens mange robotvirksomheder. Politikerne har netop besluttet af investere 10,7 millioner kroner i projektet over de næste to år. 

Hvad er formålet med "Børn i robotbyen"?

- Overordnet skal vi introducere vores børn til teknologi og it. Ligesom de lærer sprog eller det periodiske system skal de også lære det digitale sprog, kodning og opnå en teknologiforståelse. 

Skal alle være robotbyggere og it-ingeniører i Odense?

- Det er klart, at vi har en branche, som får brug for mange nye medarbejdere i fremtiden, men det her handler ikke om, at alle skal spores ind på en retning som softwareudvikler eller robotingeniør. Men vi skal lave et match mellem byens succesfulde virksomheder og de børn og unge, vi har i skolerne og daginstitutionerne. Vi har bl.a. også en del unge, som i dag ikke finder en uddannelse og en vej i livet. Det her kan være med til at anspore dem, så de ikke fumler for meget rundt og træffer de forkerte valg.  

 

Grej, uddannelse og samarbejde

Hvad skal de 10,7 millioner bruges på?

- De skal bruges til udstyr, så flere af vores skoler som får noget grej at arbejde med og så skal de bruges til at sikre, at strategien bliver løbet i gang. Der er har været mange tilfælde med kommuner, som har købt ipads og pc'er, som ender på et depot og aldrig bliver brugt. Derfor laver vi et rejsehold, som skal følge projektet og vi gennemfører uddannelses- og læringsforløb. 

Hvilken rolle får virksomhederne?

- Jeg ser gerne, at de igennem samarbejdet får muligheder for at blive større og bedre. Det er også vækst og job, det handler om i sidste ende. De skal have betingelser, som gør, at de bliver i Odense og at de kan blive store her. Det handler ikke om at vi som kommune skal købe deres robotter til alle skoler, men at vi samarbejder og udvikler deres udstyr på forskellige skoler og i institutionerne. Det er et partnerskab, vi er ikke forpligtet til at købe robotter eller teknologi.

Er der grænser for, hvad børnene skal udsættes for i det testmijlø?

- Jeg har selv en grænse ved kunstig intelligens. Det handler om, hvad man kan afprøve på vores børn, når det handler om at aflæse følelser eksempelvis, men ellers er jeg ikke bange for det. Så længe man arbejder og afprøver teknologien sammen med andre, så tror jeg, at det kan være med til at øge børnene sociale kompetencer og måske adressere den kønsforskel, vi ser i tilgangen til teknologi. 

Rådmand: - Kodning skal på skemaet som sprog og historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce