Privatleasing mister fodfæste

Fiat 500 er fortsat den mest udbredte bil inden for privatleasing. Men antallet af reduceret kraftigt.

Privatleasing mister fodfæste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye tal dokumenterer, at privatleasing har svært ved at få fodfæste. Priskrig på nye biler og øget kørselsbehov er nogle af forklaringerne

Flere års vækst i privatleasing er afløst af nedgang. Alene sidste år faldt andelen af nye bilejere med en privatleasingkontrakt til 4,1 procent mod 4,8 procent i 2009. Det har resulteret i en leasingoffensiv med knaldtilbud på ydelsen, som skal sætte skub i fænomenet. Men lige lidt har det hjulpet.

Helt nye tal, som avisen har fået udarbejdet fra De Danske Bilimportører, viser kun en svagt stigende tendens i årets første fire måneder, hvor markedsandelen var 4,4 procent.

Det overrasker ikke Torben Kudsk, som er chefkonsulent hos FDM.

- Privatleasing har nok især været et modefænomen under krisen, hvor usikkerheden var stor, og så har nogle få mærker brugt det til at øge deres salg via særtilbud, siger han og henviser til, at blandt andet Honda har haft overskudslagre, som er blevet realiseret via billig privatleasing.

Men bilforhandlerne er også gået til angreb for at få gang i de klassiske bilhandler igen.

- Vi ser, at bilforhandlerne også har fået mulighed for at lave særpriser til kunderne. Blandt andet meget billige demobiler og generelt store rabatter. Det gør, at forhandlerne tiltrækker flere kunder til den klassiske bilhandel, som de i bund og grund foretrækker, siger Torben Kudsk.
BMW 3-serie har fået halveret sine privatleasingkontrakter i forhold til sidste år.
BMW 3-serie har fået halveret sine privatleasingkontrakter i forhold til sidste år.

Tæt på kunden

Det kan bilforhandlernes brancheforening nikke genkendende til.

- Vores bilforhandlere vil hellere sælge en bil end formidle en leasingaftale, hvor de ikke selv har kunden tæt inde på livet. Derfor er flere begyndt med rabatter til dem, som køber, siger Jens Brendstrup, som er direktør i Dansk Automobilforhandler Forening.

Hos Bilbasen, hvor man overvåger bilsalget nøje, mener markedsanalytiker Jan Lang, at de små biler også har skylden for, at privatleasing ikke rigtigt kan fænge danskerne.

- Der er ingen tvivl om, at de aggressive priser på nye biler har en stor del af skylden. Men den altovervejende del af privatsalget er de mindste modeller, og her er det meget svært for leasingselskaberne at være konkurrencedygtige.

En anden årsag er det markante salgsløft til de mindste biler. Biler i 100.000 kroners klassen er i forvejen så billige, at leasingselskaberne ikke kan lave særtilbud på dem, derfor vælger langt de fleste at købe i stedet.

Tilsyneladende bliver der altså snakket mere om privatleasing end handlet. Og det er især de unge, som overvejer. Det viser undersøgelser fra Dansk Industri Bilbranchen.

- Vores erfaring er, at det er personer under 30 år, som er interesserede i at lease, mens de lidt ældre foretrækker at eje selv. Herhjemme er en bil stadigvæk noget, man tager sig af og behandler godt, siger branchedirektør Rene Tønder Nielsen, som også mener, at danskernes kørselsbehov bedre passer til at købe.

De 15.000 km, som oftest er inkluderet i en aftale, er alt for lidt. Og skal du have 25.000 km om året med i prisen, stiger den voldsomt.
Et af de få bilmærker, som har gang i privatleasing, er Volkswagen. Polo ligger nummer to i år, og Golf er nummer 10.
Et af de få bilmærker, som har gang i privatleasing, er Volkswagen. Polo ligger nummer to i år, og Golf er nummer 10.

Renault sadler om

Renault er en af de bilimportører, som tidligere har satset meget på privatleasing, men i stedet er begyndt at markedsføre sig på lave priser i stedet.

- Vi fastholder privatleasing som en del af vores udbud, men væksten, vi oplever i øjeblikket, skyldes helt sikkert vores priskampagner på nye biler. Vi har simpelthen flyttet vores fokus over mod køb, siger pressechef Søren Hyltoft.

Den eneste importør, som har fremgang med privatleasing, er Volkswagen. Alligevel tror flere eksperter, at privatleasing kan øge sin markedsandel i fremtiden. Blandt andet Rene Tønder Nielsen.

- Om 5-10 år kan situationen være en anden, når flere af de unge, som er mere åbne over for privatleasing, er i markedet efter en ny bil, siger han.

Privatleasing mister fodfæste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce