Der kan være store forskelle på de priser, som en butikskæde præsenterer i sin netbutik og i de almindelige forretninger.

Flere danske kædeforretninger har en netbutik, hvor kæden sælger de samme produkter, som man kan få i de almindelige butikker. Og prisforskellen kan være meget stor.

På Punkt 1's netbutik kan man købe et Voss Electrolux-induktionskomfur til 9500 kroner. I Punkt 1's butik i Odense har det samme komfur et prisskilt på 14.000 kroner. Altså kan man spare 4500 kroner med få klik.

På Punkt1.dk har nogle af produkterne mærkatet "internetpris". Det betyder, at varen kun kan købes til den pris på nettet, og det gælder blandt andet komfuret fra Voss Electrolux.

Billigere at sælge på nettet

Kædedirektør for Punkt 1 og Expert, John Birkmose-Andersen, forklarer, at omkostningerne ved at sælge på nettet er lavere, og at man derfor kan opleve prisforskelle:

- Omkostningen ved at sælge på nettet er langt lavere, fordi man slipper for at betale husleje og sælgerlønninger, og der er heller ikke den samme store administration.

Han tilføjer, at de fysiske butikker ifølge konkurrencelovgivningen har ret til selv at prissætte varerne, og at Punkt 1 derfor ikke kan regulere priserne efter, hvad de koster på internettet.

- Qua det at vi er en frivillig kæde, må jeg ikke diktere, hvilke priser den enkelte butik skal tage. Butikkerne gør så ofte det, at de stiller det til vejledende priser. Og vi ved fra en analyse, vi lige har lavet, at 80 procent af kunderne har tjekket på nettet, hvilket produkt de gerne vil have, hvad det skal kunne - det er ofte helt ned på typenummer - og så har de også tjekket priserne. Og så siger man: I forhold til at man skal levere det, demonstrere det og sætte det op ude hos kunden, hvad skal det så koste? Og så finder man en pris.

Netpris presser netpris

Den pris kan i tilfældet med Voss Electrolux-komfuret dog ikke komme ned på netprisen. Det ville betyde, at forretningen skulle sælge komfuret med tab. Men risikerer Punkt1.dk så ikke at tage livet af kædens fysiske butikker?

- Nu er det sådan, at Punkt1.dk også ejes af butikkerne, så det er ikke adskilt fra butikkerne. Min kæde er en frivillig kæde, og forretningerne i Odense er selvstændigt ejede, og de er medlem af en forening, som jeg så driver markedsføring for, og så driver vi deres internetforretning, forklarer John Birkmose-Andersen til Fyens.dk.

- Vi har et varelager, der afspejler kampagner, så det, vi har i katalogerne, har vi også på nettet til samme pris - der er både tilbud og standardvarer, og ud over det har vi så nogle tilbud, vi kører engang imellem, og det er nok et af dem, I er stødt ind i her.

Ejeren af Punkt 1 i Odense, Jacob Bjerg Iversen, erkender, at butikkerne er i en klemme på grund af de lavere netpriser. Hvis en konkurrent på nettet sænker prisen på bestemt vare, kan Punkt1.dk ikke bare se til.

- Det kan jo ikke hjælpe noget, at vi på Punkt1.dk ikke spiller med på de spilleregler, der er på nettet - så kan vi lige så godt lade være med at have den hjemmeside, siger han til Fyens.dk.

  • Klingenberg_Kenneth_(2015)_15

    Af:

    Jourhavende på Fyens.dk og vinskribent

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Net eller butik: Der kan handles om priserne

Net eller butik: Der kan handles om priserne

3
Nethandel: Handelsstandsforening vil kæmpe for butikslivet

Nethandel: Handelsstandsforening vil kæmpe for butikslivet

9
Prognose: Nethandel afliver 17 fynske handelsbyer

Prognose: Nethandel afliver 17 fynske handelsbyer