Smertegrænsen er ved at være nået for Fynbus, der kræver investering nu.
Fynbus kører med masser af tomme sæder, da flere og flere hopper fra busserne og over i private biler.

I dag vælger kun hver tiende fynske pendler bussen, når de skal på arbejde. Den tendens kan mærkes hos Fynbus, der står for den kollektive busdrift på Fyn.

- Det er klart, vi er ved at nå en smertegrænse, når vi både mister passagerer, og vi samtidig bliver dyrere og dyrere at holde kørende. Men "fiasko" indgår ikke i vores ordbog, så jeg tror på, vi kan vende udviklingen, siger Steen Møller (K), formanden for Fynbus.

Invester nu eller aldrig

Hvis de eksisterende buslinjer og afgange skal opretholdes, vil det kræve, at både Region Syddanmark og de fynske kommuner investerer millioner i den offentlig transport.

Kommer de investeringer ikke, forudser Steen Møller, at endnu flere buspassagerer vil droppe bussen, fordi Fynbus så bliver nødt til at skære på antallet af busafgange.

Men Steen Møller indrømmer, at det kan blive svært at få de påkrævede investeringer igennem:

- Både regionen og kommunerne har knappe ressourcer, og de vil naturligvis hverken skære på ældreplejen eller sygehusvæsenet.

Steen Møller er dog sikker på, at hvis der investeres massivt, så kan det vende den negative udvikling inden for fem år.

Spørger man de bilglade pendlere om, hvorfor de vælger bussen fra, er forklaringen enkel - bilen er hurtig, giver frihed og så er de offentlige tilbud så ringe, at der reelt ikke er et alternativ til bilen.

- Jeg holder af min frihed i bilen, når jeg kan køre lige derhen, jeg vil. Det kan jeg ikke med bussen, og så betyder det ikke så meget, at det er meget dyrere i bil, siger Anni Storm Rasmussen, der hver dag pendler i sin bil fra Glamsbjerg til Odense.

Den holdning er gældende for næsten alle de pendlere, Fyens Stiftstidende har talt med. Så selv om benzinpriserne hele tiden sætter nye prisrekorder, så vælger omkring 76 procent af de fynske pendlere bilen, når de skal finde frem og tilbage mellem hjem og arbejde.

Det er gamle fordomme, som holder pendlerne væk fra de offentlig transportmidler. Det mener i hvert fald Carsten Jensen, der er trafikforsker på Danmarks Tekniske Universitet:

- Folk har en gammel fordom om, at offentlig transport er uberegnelig, og at busser og toge aldrig kører til tiden, siger han at forklarer, at den samme usikkerhed også findes for pendlere, der kører i egen bil i dag:

Bussen kan overhale bilen

- For på grund af den voksende trafikmængde og kødannelse, kan man ikke længere være sikker på, at det tager 18 et halvt minut at komme på arbejde i sin bil.

Carsten Jensen mener derfor, at de offentlig transportselskaber har en enestående mulighed for at erobre nogle af de mange bilpendlere i netop disse år.

Samme holdning har Steen Møller, der på trods af de faldende passagertal tror på den kollektive trafik i fremtiden.

- På grund af miljødebatten er der ved at komme et holdningsskifte i befolkningen omkring offentlig transport. Og hvis de rigtige investeringer bliver foretaget med nye busspor ved de mest trafikerede veje, så vil bussen faktisk kunne nå hurtigere frem end bilen, forudser Steen Møller.

Læs mere i Fyens Stiftstidende i dag
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Bil otte gange dyrere end bus

Bil otte gange dyrere end bus

SF: Kørselsfradrag løser ikke problemer

Skatteråd fastholder befordringsfradrag