FORMIDLING: Danske Bank i Odense har hyret to indvandrere til at hjælpe landsmænd med praktiske problemer
Det siger næsten sig selv, at det ikke giver mening at hæve penge i kontantautomaten for derefter at gå til bankens kasse med sine girokort og skyde de samme penge over disken.

Eller gør det?

Det siger også sig selv, at man ikke nødvendigvis hæver alle de penge, som går ind på ens konto ved månedsskiftet for derefter løbende at komme i banken med sine regninger til betaling.

Eller gør det?

Nej, ikke hvis man f.eks kommer fra Irak eller Somalia uden nogen grundlæggende viden om det danske pengesystem.

- Mange indvandrere tømmer deres konto, så snart der går penge ind den første i hver måned. Det er ikke særlig praktisk, og det kan også give problemer, fordi der måske nogle dage senere via pbs skal trækkes penge til en husleje. Men man kan måske godt forstå dem, for de kommer fra samfund, hvor der ikke er den samme tillid til bankerne som her i Danmark. Min far var forretningsdrivende, og han afleverede f.eks også alle de penge, der kom ind, til min mor derhjemme, siger Mahabad Ahmed, 38 år, som er irakisk kurder.

Sammen med somaliske Abba Aydarus, 29 år, er hun af Danske Bank på Flakhaven i Odense som et forsøg hyret til at gelejde indvandrerkunder ind i bankverdenens mysterier.

Nogle bliver sure

Mahabad Ahmed arbejder en ugestid omkring hvert månedsskifte og opholder sig i bankens kundeområde, hvor hun selv opsøger arabisk- eller kurdisktalende kunder med tilbud om assistance.

- Det gælder om at være venlig og smile, men nogle bliver alligevel sure, og det er også i orden. Mange er dog glade for at snakke med mig og kan også bruge de råd, jeg kan give dem, siger Mahabad Ahmed.

Utjekket adfærd

Hun fortæller om praktiske problemer for indvandrerne med overhovedet at finde ud af kundebetjeningens nummersystem, og også om en adfærd i den forbindelse, som efter danske forhold er meget lidt tjekket.

- Vi oplever jævnligt, at indvandrerne tager både to eller måske tre numre, som de så deler ud af, eller også sikrer de sig, fordi de måske falder i snak og glemmer rækkefølgen. Jeg har også været ude for, at jeg måtte tale med en ældre mand om, at han skulle holde en afstand til den kunde, som stod foran ham i kassekøen, siger Mahabad Ahmed.

Hun bliver også brugt som tolk ved ekspeditioner, og i det hele taget påtager hun sig praktiske og informationsmæssige opgaver omkring f.eks betalingsforhold, som kan lette både bank og kunde.

Mahabad Ahmed kom til Danmark i 1994 i forbindelse med en familiesammenføring.

Svært at få arbejde

Hun har en handelsskole- og frisøruddannelse med sig fra Irak og har udover et par år på dansk sprogskole også gennem forskellige praktik og jobtræningsforløb fået merit, så hun i fjor kunne afslutte en hgv-uddannelse.

- Jeg er meget glad for denne mulighed for at gøre noget i det danske samfund. Det er vigtigt for mig at være aktiv og at skaffe mig et arbejde, men det sidste er ikke let, siger Mahabad Ahmed, som i dag er alenemor til to børn.