VÆKST: Fynsk parallel- importør nu landets tredjestørste medicinal- firma
Orifarm med base i Odense kan nu med rette kalde sig et af landets største medicinalfirmaer.

Den fynske parallelimportør, der år for år har lagt alen til sin omsætning, solgte sidste år for 846 millioner kroner i Danmark, målt på apotekernes udsalgspris.

Dertil kommer et endnu større salg i Sverige og Nor-ge.

Den danske omsætning er nu kun overgået af Nycomed og Pfizer, der omsatte henholdsvis for én og 1,3 milliarder kroner sidste år. Dermed har Orifarm forbedret sig med to pladser i forhold til 2002.

Ifølge Orifarms ejer og administrerende direktør Hans Bøgh-Sørensen er den fynske koncern ikke gået bevidst efter at øge omsætningen.

- Det har vi ingen særskilt interesse i. Vi har derimod brugt mange ressourcer på at finde nye produkter, og apotekerne bliver stadig skarpere til at udlevere det billigste produkt. Det betyder, at vores salg øges, når vi er billigst, siger Hans Bøgh-Sørensen.

Orifarm er dog hurtige til at droppe produkterne, når fortjenesten er væk.

I begyndelsen af 2003 havde Orifarm 400 varenumre på det danske marked. I løbet af året blev 200 numre afviklet, men til gengæld kom der 60 nye på markedet.

- Og de 60 var nok til at kompensere indtjeningen for de 200, vi tog ud, siger Orifarm-direktøren.

Svært marked

Flere af de store medicinaludbydere på det danske marked - bl.a. Pfizer har måttet konstatere, at flere deres store patenter er udløbet i år, og det kan mærkes på indtjeningen. Og flere patenter udløber de kommende år.

- Det er blandt andet årsagen til, at vi gik i gang med Copyfarm. Vi kunne se, at en del af forretningsgrundlaget for Orifarm i de kommende år ville forsvinde, fordi så mange patenter løber ud, siger Hans Bøgh-Sørensen.

Men det har været svært at tjene på kopimedicin, erkender Orifarm-direktøren.

- Der skal et vist volumen til, og der skal den rigtige produktportefølje til. Det tager længere tid at bygge op end ren parallelimport. Vi er dog fortsat fortrøstningsfulde i forbindelse med vores kopisalg, siger Hans Bøgh-Sørensen.

Han fremhæver i den sammenhæng den forskel i prissætningen, der var ved salget af kopiproducenten Durascan til Sandoz og parallelimportøren Paranova til belgiske Docpharma.

- Alene for at sikre vor koncerns fremtidige værdi, var det nødvendigt at gå ind i kopimedicin, siger Hans-Bøgh Sørensen.

Konkurrencen inden for kopimedicin er imidlertid hårdere end nogensinde, og den fynske medicinalimportør forudser flere opkøb og sammenlægninger i kopibranchen.

Udfordret

Hans Bøgh-Sørensen forventer imidlertid ikke, at Copy farm får svært ved at klare sig på markedet.

- De store har stordriftsfordelen ved at have en række produkter på mange markeder. Vi kan derimod skræddersy nogle sortimenter til Danmark, Sverige, Norge og Finland, der gør at vi bliver konkurrencedygtige, siger Hans Bøgh-Sørensen.

Til trods for den hårde konkurrence på parallelimporteret medicin især i Sverige og Norge netop nu, så vinder Orifarm markedsandele.

- Det er os, der er blevet udfordret, og da vores mission er at være billigst følger vi med ned. Vi kan ikke acceptere, at andre er billigst i markedet, siger Hans Bøgh-Sørensen.

Han tør ikke spå om, hvordan 2004 bliver omsætnings- og indtjeningsmæssigt for Orifarm og Copyfarm.
  • fyens.dk