Luftfartsorganisationer frygter nyt lovforslag, som ændrer momsregler for luftfarten. Små flyveskoler må dreje nøglen om, lyder kritikken.
Et nyt dansk lovforslag som ændrer på momsreglerne for luftfart, vil slå små flyveskoler samt mindre aktører i luftfartsbranchen ihjel.

Sådan lyder den hårde kritik fra flybranchen repræsenteret af de to organisationer AOPA og G. A.-Brancheforeningen.

- Loven vil betyde, at de danskejede flyveskoler skal betale moms af flykøb og vedligeholdelse, mens flyveskoler, der er ejet af store internationale luftfartsselskaber, vil få alle deres leverancer momsfrit, siger Jacob Pedersen, formand for AOPA.

Brancheforeningerne påpeger, at problemet udspringer af en dom fra EF-Domstolen, der i 2004 gik mod den danske stat. Dommen gik ud på, at Cimber Air fik indkøb af varer og tjenesteydelser til fly, der flyver i indenrigsfart, fritaget for moms, fordi hovedparten af luftfartsselskabets aktivitet er udenrigsflyvning. Momsdirektivet blev dermed fortolket sådan, at alle fly købt af udenrigsflyselskaber - inklusiv flyskoler - kan købes uden moms.

Det danner grundlag for det danske lovforslag og skaber på den måde konkurrenceforvridning mellem udenrigs - og indenrigs flyselskaber, mener foreningerne.