Ordbogen vil vokse i udlandet: Vi skal ind med 180 km i timen

Ordbogen A/S købte i sidste uge ordbogsdelen og den kæmpe database fra Politikens Forlag. Modellen skal bruges, når firmaet skal ud på det internationale marked for oversættelse inden for få år, lyder det fra Peter Revsbech, adm. direktør. Foto: Vibeke Volder

Ordbogen vil vokse i udlandet: Vi skal ind med 180 km i timen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynske Ordbogen er den største danske udbyder af digitale ordbøger og opslagsværker. I sidste uge købte firmaet Politikens ordbøger - næste mål er udlandet og de store europæiske lande.

- Vi skal ind med 180 kilometer i timen, så det handler om at være helt klar.

Ordbogen har sat sig så grundigt på det danske marked for ordbøger og opslagsværker, at man i sidste uge kunne købe en af de "to gamle", da man overtog ordbøgerne fra Politikens Forlag.

Næste mål er de udenlandske markeder for ordbøger og oversættelse, og det skal ske med speederen trykket i bund, siger adm. direktør Peter Revsbech.

- Udlandet fylder meget i vores bevidsthed, vi har blandt andet et team på seks-syv mand i Spanien, og vi har netop ansat fem udviklere i Kairo, men på bundlinjen fylder de udenlandske markeder ikke noget, siger han.

Det skal der ændres på, og arbejdet er i fuld gang.

Ordbogen går målrettet efter at skabe en international milliardforretning, og Peter Revsbech forlod i går Danmark og mødes i dag med en potentiel international samarbejdspartner, som skal introduceres for Ordbogens nye digitale værktøj Write Assistant.

Går vi langsomt, dør vi

Virksomheden, der lancerede ordbogen.com i 2003, har igennem årene hentet en stribe vækstgazeller og erhvervspriser. Siden 2011 er der lagt 10 millioner oven i resultatet før skat, som i det foreløbigt seneste regnskab lød på 15,5 millioner kroner. Antallet af medarbejdere er vokset til 75, men trods væksten er der endnu et stykke vej til milliardforretningen.

Det skal nye udenlandske markeder ændre på. Virksomheden er midt i en treårig udviklingsplan, som er del af en internationalisering af firmaet. Mens Danmark er tæt på at være mættet for Ordbogen, ser Peter Revsbech og Co. de større europæiske lande som blandt andet Tyskland, Spanien, Italien og Frankrig som de mest oplagte nye potentielle markeder. På sigt er der også "wildshots" længere væk, som Peter Revsbech kalder lande som Kina og Indien.

- I Indien er der 60 forskellige delstatssprog, men alle har engelsk som fundament. Det er det sprog, de bruger, når de videreuddanner sig. Så Indien er potentielt et meget interessant marked for os, siger han.

- Det afgørende er, at vi vækster eksponentielt. Vi kan ikke vokse fra 50 millioner til 100 millioner - vi skal vokse til en halv milliard kroner i omsætning, når vi går ud af Danmark. Vi kan ikke gå langsomt ind i et nyt land, så dør vi. Vi skal gøre det med 180 kilometer i timen. Og hvis det ikke lykkes, så skal vi gå hurtigt videre til næste land. Til gengæld bliver vi en milliardforretning, hvis vi bare kan få fem procent af den markedsandel, vi har i Danmark, i lande som Tyskland eller Spanien, siger Peter Revsbech.

Mandag havde direktøren besøg af en kinesisk delegation, og i går rejste Peter Revsbech altså afsted for at indlede forhandlinger med en mulig ny partner ved et møde, som foregår torsdag.

- Vi skal have content og tjenester - blandt andet Write Assistant, som vi tester i øjeblikket - helt på plads i 2019, så vi kan blive den internationale spiller, vi tror på, vi kan blive, siger han.

Ordbogen vil vokse i udlandet: Vi skal ind med 180 km i timen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce