Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Økosalg koncentreres i byerne


Økosalg koncentreres i byerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FØDEVARER: Kerteminde topper den fynske del af Coop Danmarks økoliste

Af Klaus A Jensen

kje@fyens.dk

Fyn bliver markedsført som Danmarks grønne midtpunkt, men når det gælder afsætningen af økologiske fødevarer halter Fyn efter det øvrige land.

Det fremgår af en netop offentliggjort halvårsstatistik fra Coop Danmark, som i denne sammenhæng repræ-senterer næsten 1000 butikker i kæderne Kvickly, KvicklyXtra, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, LokalBrugsen og Irma.

Hovedstaden topper

Coop har kortlagt sit økologiske salg kommunevis, og listen toppes af Frederiksberg, hvor kunderne nu lægger otte procent af den samlede butiksomsætning på økologiske fødevarer.

Den hidtidige etter Birkerød, er røget ned på en tredjeplads, og nummer to på listen er Lyngby-Taarbæk, hvor salget af økologiske fødevarer i Coops butikker er steget med 15 procent sammenlignet med 1. halvår 2003.

Kerteminde kommer som listens første fynske kommune ind som nummer 30, mens Odense og Svendborg deler 50.-51. pladsen.

I Coops butikker i Kerteminde Kommune udgør salget af økovarer tre procent af den samlede omsætning og i Odense og Svendborg 2,5 procent, oplyser koncernens miljødirektør Mogens Werge. Kommuner som Bogense og Ørbæk indtager i Coops opgørelse nogle af jumbopladserne.

- Af vores samlede omsætning på landsplan tegner de økologiske fødevarer sig for ca. fem procent. Jeg kunne næppe blive phd på dette materiale, men da vi regner med, at vi har en markedsandel på 50 procent eller mere, når det drejer sig om økologiske fødevarer, er vores opgørelse naturligvis også repræsentativ, siger Mogens Werge.

Varer sælger varer

Det er andet år i træk, Coop kortlægger omsætningen af økologiske varer i alle danske kommuner, og samlet er salget af økovarer steget med to procent i de første seks måneder af 2004, oplyser miljødirektøren.

- Salget har især været stigende i de områder, hvor der i forvejen sælges godt. Man siger populært, at varer sælger varer, og sådan er det også gået i denne sammenhæng, hvor tingene får en selvfor-stærkende virkning. Det er især København og de større byer, som trækker læsset, mens salget i små landkommuner er meget beskedent med under en halv procent, siger Mogens Werge.

Flere nye initiativer

For at hjælpe udviklingen på vej uden for de større byområder er Coop gået i gang med at udvikle et nyt distributionssystem, som indebærer, at økointeresserede kunder via internettet kan bestille til levering i den lokale butik.

Også Økologisk Landsforening reber i øjeblikket sejlene for at sætte yderligere gang i salget af økologiske fødevarer, oplyser foreningens markedskonsulent Helle Bossen.

- Vi planlægger for frugt og grønt samt oksekød to kampagner, som gennemføres i løbet af efteråret. Der er fortsat en masse muligheder i markedet, men det er modnet, og nyhedens interesse kan man ikke leve på længere. Vi skal ud og lave en massiv markedsføring for vores produkter, og i den sammenhæng er det nødvendigt at kæmpe med konventionelle midler, siger hun.

Flittige danskere

Helle Bossen udtaler sig med direkte henvisning til helt nye tal, som viser, at salget af økologiske fødevarer herhjemme er stagnerende.

Men hun understreger ligesom Mogens Werge, at danske forbrugere er flittigere end nogen andre i verden til at købe mejeriprodukter med det røde ø-mærke og gulerødder, som har levet et liv uden kemikalier.

Økologisk Landsforening har fra analyseinstituttet GFK netop modtaget den seneste forbrugeropgørelse, som bygger på data fra 2500 danske husstande.

Undersøgelsen viser, at økoprodukterne i 1. halvår 2004 havde en markedsandel på 5,6 procent af det samlede fødevaresalg - nøjagtigt det samme som i 1. havår sidste år og kun 0,2 procent mere end i 2002. Mejeriprodukterne står for halvdelen af den økologiske omsætning.

- Overordnet er der tale om en stagnation men med store variationer inden for de 15 produktgrupper, undersøgelsen omfatter og med en stigning i salget af mælkeprodukter, siger Helle Bossen.

Rugbrødets deroute

Til gengæld har økologisk rugbrød konstant gennem de sidste tre-fire år tabt terræn - fra en markedsandel på godt 11 procent i 2000 til nu kun godt fire procent - , og

det skyldes ifølge

markedskonsulenten

både manglende pro

duktudvikling og

et stigende udbud af tillempede

økologiske

produkter.

- F.eks er Coop jo gået ind med en

række mærker uden

brug af stråforkortere, og

når det konventionelle

produkt på den måde nærmer sig, tager det også markedsandele fra den økologiske vare, siger Helle Bossen.

Økosalg koncentreres i byerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.