Nyborg Destilleri har siden åbningen i sommeren 2017 haft et flot antal gæster i destilleriets gourmetrestaurant. Nu arbejdes der hårdt på at få destilleriets økologiske gin og whiskey ud i verden.

Sådan siger Kim Møller Elshøj, der er blender og daglig leder på Nyborg Destilleri. Destilleriet slog 14. juni 2017 dørene op for de gamle DSB-bygninger, der nu er bygget om til økologisk gourmetrestaurant. Siden har beværtningen været så populær, at blender Kim Møller Elshøj bekymre sig for whiskeybeholdningen. Det tager nemlig tid at lave whiskey, og det er først efter den officielle åbning i sommer, at der blev produceret store mængder.

Siden 2009 har Nyborg Destilleri blot været en lille enklave af udstyr i et hjørne hos Ørbæk Bryggeri, hvor ejerne af destilleriet Nicolai og Niels Rømer gik og destillerede små 2000 liter om året. Det er de fade, der nu er modnet, og som Kim Møller Elshøj i dag blender deres whiskey af. Og fadene er ved at være tomme.

- Jeg håber inderligt, at næste omgang fade snart er klar. For ellers må vi melde udsolgt, siger han.For en ting er sikkert. Der bliver ikke solgt whiskey, som ikke er klar endnu. Det skal være verdensklasse, siger Kim Møller Elshøj. Og den whiskey, som Nyborg Destilleri laver kommer nok til at være omkring seks år gammel, siger han.

- Det er i øvrigt en myte, at kun gammel whiskey er god. Men den er for længst aflivet af kendere. Nogle af verdens bedste whiskeyer er ikke ret gamle, og allerede efter tre år på fad, må man kalde sin "newmake" for whiskey. Vi mener vores whiskeys sweetspot er omkring seks år. Det kan man lugte og smage sig frem til, siger blenderen, der har været i lære på et destilleri i Skotland.

Distribution snart klar

Siden åbningen af det store nye destilleri har virksomheden opskalleret produktionen med mangefold. Fra at producere små 2000 liter om året produceres der nu 50.000 liter newmake til whiskey og 30.000 liter gin. Derfor har Nyborg Destilleri også stort fokus på distributionsledet i 2018:

- Indtil videre har vi haft en fin afsætning igennem vores restaurant, vores events og rundvisninger. Men om ganske kort tid skal vi sælge 15 gange mere spiritus. Vi har derfor nu fået en distributionsaftale på plads med en af Danmarks største spiritusdistrubutører, siger Kim Møller Elshøj.

- Vi skal primært ud til specialforretninger, der har vin og spiritus. Men vi skal også ud på landets hoteller og restauranter. Og så åbner vi vores egen webshop her i februar, hvor interesserede kan købe direkte fra os, siger han.

I starten er det primært gourmetrestauranten, der som det ene forretningsben trækker læsset. Restauranten er velbesøgt, der er daglige rundvisninger i destilleriet, og der er også booket store selskaber. Men fremover skal produktionen af spiritus være det forretningsben, som skaber den største omsætning, siger Kim Møller Elshøj:

- Det er svært at tjene penge på en gourmetrestaurant. Især når man har investeret et to-cifret millionbeløb i at renovere de her unikke bygninger, som vores ejere Nikolaj Rømer og Niels Rømer har. Men restauranten er jo ikke filantropi. Det er en forretning som skal køre rundt.

- Det bliver i øvrigt ikke lettere af, at vores restaurant er 100 procent økologisk. Mange økologiske råvare må vi betale en dyr pris for. Men det vil vi, fordi vores restaurant skal afspejle den gode kvalitet, som vores whiskey står for.

- Restauranten og destilleriet supplere altså hinanden meget godt. Men det er produktionen af spiritus, der kan skalleres, og det er også der fremtiden ligger fra et økonomisk synspunkt, siger han.

  • Byline

    Af:

    Jeg er uddannet journalist med praktikperiode på Fyens Stiftstidende i 2013-2014. Siden da har jeg kort været reporter på Fyns Amts Avis, og nu skriver jeg for Erhvervsavisen Fyn og Ugeavisen Odense.