Odenses havn tjente klart mindre, da storkunde forsvandt

Adm. direktør i Lindø Port of Odense, Carste Aa, må notere et klart mindre overskud i 2018, som han kalder et mellemår. Arkivfoto: Kim Rune

Odenses havn tjente klart mindre, da storkunde forsvandt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2018 blev et mellemår for Odenses havneselskab, Lindø Port of Odense, der måtte nøjes med et overskud på godt 10 millioner kroner mod 42,8 millioner kroner året før.

2018 blev ikke noget gyldent år for Lindø Port of Odense på det tidligere Lindø-værft. Overskuddet skrumpede til 10,2 millioner kroner mod over fire gange så meget året før, hvor havnen havde et plus på 42,8 millioner kroner.

Ikke kun bundlinjen er klart dårligere. Også toplinjen er gået tilbage, idet nettoomsætning og andre driftsindtægter er faldet fra 214,5 millioner kroner til 156,3 millioner kroner, fremgår det af hovedtallene for regnskabet.

2018-regnskabet skaber dog ikke dybe panderynker hos adm. direktør Carsten Aa, som har gode forklaringer på, hvorfor 2018 ikke blev nær så godt som 2017. Han kalder resultatet for acceptabelt - med tilføjelsen "under de givne omstændigheder."

Og hvad betyder det så?

Lindø Port of Odense
Hovedtal fra 2018-regnskabet, millioner kroner. (2017 i parentes)Nettoomsætning og andre driftsindtægter 156,3 (214,5)

Resultat af primær drift 23,3 (40,0)

Finansielle poster -13,3 (6,5)

Resultat 10,2 (42,8)

Egenkapital 1.219,0 1.231,4

Antal medarbejdere: 75 (75)
Da karakteristiske fundamenter til havvindmøller fyldte meget, også fysisk, på Lindø, men da de sidste var produceret, lukkede Bladt Industries ned, og det kan ses på 2018-regnskabet på Lindø Port of Odense. Arkivfoto: Louise Koustrup
Da karakteristiske fundamenter til havvindmøller fyldte meget, også fysisk, på Lindø, men da de sidste var produceret, lukkede Bladt Industries ned, og det kan ses på 2018-regnskabet på Lindø Port of Odense. Arkivfoto: Louise Koustrup

Afhængig af tunge lejere

- Det er klart, at vi har kunnet mærke, at Bladt Industries lukkede ned, da de havde leveret de sidste fundamenter til havvindmøller samtidig med, at Siemens fraflyttede som følge af etablering af en fabrik i Cuxhaven i Tyskland. Men det er et marked, som vi løbende arbejder på fortsat at tiltrække, siger Carsten Aa.

- Der har aldrig været så mange havvindmølleprojekter i udbud, som der er nu, og der er virkelig stor aktivitet på området. Vi satser helt generelt på at få lejere ind, som skal producere så store enheder, at de er nødt til at vælge et sted tæt på havet, og her ligger vi godt. Men vi må også se i øjnene, at der kan være store udsving i aktiviteten på det marked fra år til år, tilføjer havnedirektøren.

Til gengæld kan han glæde sig over, at en anden stor kunde, MHI Vestas, i løbet af 2018 forlængede sin lejekontrakt på Lindø Port of Odense til i alt ni år. Det vidner om, at MHI Vestas, der også producerer komponenter til havvindmøller, for alvor har taget Lindø til sig.

Men den slags kunder kræver også store investeringer, og Lindø har investeret 50 millioner kroner i renovering af en 10.600 kvadratmeter stor hal, som i øvrigt kunne overdrages til MHI Vestas tidligere på ugen.

Også vindmølletestcentret LORC, som skal udvides kraftigt, blandt andet for 50 millioner kroner fra staten, kræver også nye investeringer fra Lindø Port of Odense. Her skal det fynske havneselskab lægge andre 50 millioner kroner.

6500 arbejdspladser
Lindø Port of Odense, Kystvejen 100, 5350 MunkeboCvr-nr.: 38437011

Adm. direktør Carsten Aa

Bestyrelsen: Lars Therkildsen (formand), Peter Rahbæk Juel (næstformand), Lars-Erik Brenøe, Jane Jegind, Henrik Oregaard Dam, Claus Jensen, Søren Rask og Tom Høiberg Larsen (de to sidstnævnte er medarbejderrepræsentanter).

Lindø Port of Odense er ejet af Odense Kommune.

Selskabet er en sammenslutning af Odense Havn og Lindø Industripark. En del af havnen ligger fysisk på arealerne, hvor Lindø-værftet lå frem til 2012.

Lindø Port of Odense er i gang med at sælge en del af de tilbageværende, havneejede arealer i inderhavnen og er samtidig i gang med at udvide havneområdet på Lindø ganske betragteligt for 300-400 millioner kroner.

En rapport har fastslået, at aktiviteterne på det tidligere værftsområde skaber i alt op mod 6.500 arbejdspladser, når de afledte effekter på Fyn og i resten af landet også regnes med. På selve værftsområdet beskæftiger godt 100 forskellige virksomheder i dag 3000-3500 personer.
Det er en del af dette område, der er ved at blive fyldt op med sand, og som skal udgøre den nye del af havnen, når det står færdigt. Foto: Hannah Paludan Kristensen
Det er en del af dette område, der er ved at blive fyldt op med sand, og som skal udgøre den nye del af havnen, når det står færdigt. Foto: Hannah Paludan Kristensen

Kurstab på obligationer

Samtidig har Lindø Port of Odense fuld gang i en større udvidelse af hele anlægget, en investering til 300-400 millioner kroner, så der er god brug for at skabe overskud.

- Havneudvidelsen har vi finansieret, men alligevel går det ikke upåagtet hen over regnskabet, fortsætter Carsten Aa.

- Vi har en del værdipapirer i form af obligationer, som vi har valgt at investere i frem for at sætte pengene i banken, hvor vi skulle betale en halv procent i strafrente for at have dem stående. Men obligationerne har tabt i værdi i løbet af 2018, så kursreguleringer for 23 millioner kroner belaster også regnskabet og gør dermed overskuddet det mindre.

Carsten Aa ser det ikke som noget problem og kalder det "papirpenge", for pengene er ikke tabt, men kommer ind igen, når obligationerne løber ud i 2020 og 2021 til kurs 100, og de penge skal så bruges til havneudvidelsen.

2019 tegner godt

De traditionelle havneaktiviteter i form af skibsanløb og godsomsætning er steget. Der kom 59 flere skibe til havnen i 2018 end året før, og omsætningen af gods steg fra 2,3 millioner ton til 2,4 millioner ton.

- Det er værd at notere sig, at vi har fremgang i både skibsanløb og godsomsætning i et år, hvor tendensen ellers har været faldende godsomsætning for de danske havne generelt, siger Carsten Aa.

- Hvordan ser du på 2019?

- Vi regner med større aktivitet og yderligere tilgang af kunder, men med store industrielle lejere, må vi væbne os med tålmodighed, for de kommer først, når de får ordrerne. Til gengæld skal vi være klar til at rykke med at lave nye faciliteter, hvis de har brug for det, når de kommer, og det er vi.

Lindø Port of Odenses regnskab blev godkendt af bestyrelsen efter en generalforsamling fredag formiddag. Der mangler endnu et par underskrifter, inden regnskabet er sendt ind og dermed er officielt.

Brødtekst

Odenses havn tjente klart mindre, da storkunde forsvandt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce