Odense på verdenskortet i et par dage

European Business Forum afholdes også i år Odeon, hvor der vil være robot- og droneudstilling i foyeren. Billedet er fra sidste års arrangement.

Odense på verdenskortet i et par dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når European Business Forum afholdes onsdag og torsdag i den kommende uge i Odeon i Odense, vil nogle af verdens største business-tænkere øse ud af deres viden til blandt andre fynske erhvervsledere.

Lad det være sagt med det samme: Det når ikke ud til de brede masser i første omgang, for det er lidt som en lukket fest. Dels er emnerne specielle og i nogle tilfælde elitære, dels koster det et femcifret beløb - fra 13.000 kroner og op til godt 20.000 - at være med.

Alligevel giver det god mening, når godt 300 deltagere, heraf en hel del fynske erhvervsledere, samles onsdag og torsdag i Odeon i Odense til European Business Forum, der afholdes for anden gang. For en sådan begivenhed er med til at sætte Odense på verdenskortet og gøre byen kendt ude i den store verden for toppen af poppen inden for europæisk erhvervsliv.

Det er netop det, der er hele ideen bag at afholde arrangementet, som Odense gjorde for første gang sidste år. Odense Kommune spæder til med økonomiske støtte, og udover bidraget for det første år på knap tre millioner kroner er der for i år og de to efterfølgende sat et tilsvarende beløb af, som fordeles med 1,4 millioner kroner i 2018 og godt 700.000 kroner hver af de følgende to år.

Herefter er det planen, at arrangementet skal hvile i sig selv, og hvis interessen øges i samme tempo, som det er sket fra år et til år to, er det mål ikke uopnåeligt. I år er der flere deltagere end sidste år, og i næste uge kommer der også - i modsætning til sidste år - en del udenlandske medier til byen for at dække begivenheden.

Pengene, kommunen har sat af til støtte, kommer fra den vækstpulje, som er afsat til at gøre forholdene for det lokale erhvervsliv bedre. Det er der god brug for, selv om der er gang i meget i byen, for der er stadig en alt for stor gruppe af arbejdsløse, som har brug for et job.

Der skabes ikke nye jobs direkte på de to dage i Odeon, men forhåbentlig kan deltagerne få gode tips og ideer til, hvordan de kan udvikle deres virksomhed. Og nogle af de store navne udefra kan blive mindet om, at der sker et og andet i Odense, hvor robotbranchens succes allerede har givet genlyd og trukket amerikanske investorer til. Der er i øvrigt arrangeret en tur rundt til byens robotmiljø tirsdag, dagen før selve arrangementet, og interessen for at komme med på den tur har været så stor, at der er venteliste.

Årets tema er "Making better choices" - træf bedre valg. Og det handler ikke kun om at optimere en i forvejen god forretning. Det handler også om at gå helt nye veje og for eksempel skabe både værdi og gøre noget for miljøet og bæredygtigheden på samme tid.

Som for eksempel Adidas og EcoAlf i Spanien har gjort det med indkøb af brugt plastic fra en virksomhed, der samler plastic op fra havet og strandene. Der fremstilles så løbesko og tøj af materialet, som kan sælges til højere priser, fordi forbrugerne sætter pris på historien bag produktet.

Tøjproducenten Hennes & Mauritz går også lidt ad den vej ved at producere kjoler efter samme princip og ved at aftage brugt tøj, som anvendes til at lave nyt tøj.

Det er en ny form for branding, som givet vil vinde frem i årene fremover, fordi den grønne dagsorden - også i profithungrende virksomheder - bliver mere og mere aktuel.

Det er ikke hvem som helst, det er lykkedes at hyre som talere og oplægsholdere. Der er internationalt snit over det, og den slags folk koster penge. Cirka 200.000 kroner for et par stykker, men en del er fundet til langt lavere honorarer på grund af gode forbindelser.

De tre hotteste navne er Alex Osterwalder, Roger Martin og Don Tapscott. Osterwalter er ekspert i iværksætteri og forretningsmodeller, Roger Martin har skrevet flere bøger om business-teori og kendt for bl.a. at have været med til Legos turnaround for godt ti år siden, mens Don Tapscott er ekspert i blockchain-teknologien, som af nogle spås at få større betydning end internettet.

Samtidig er Roger Martin og Alex Osterwalder henholdsvis nummer et og to på den akutelle liste, Thinkers50 udgiver hvert andet år over store business-tænkere, så der er noget internationalt swung over det hele. Lidt ligesom hvis et udenlandsk tophold stillede op til kamp på stadion.

Danske talere er der også, blandt andre grevinde Alexandra, der vil fortælle om den business-bog, hun er medforfatter til, og som handler om etiske valg. Andre danske talere er Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand A.P. Møller-Maersk, Jimmy Maymann, TV 2-formand og tidligere Huffington Post, Martin Lindstrøm, branding-ekspert, og lokale Esben Østergaard, medstifter af Universal Robots og udviklingsdirektør samme sted samt Mikael Trolle, direktør i Volleyball Danmark.

European Business Forum i Odense
European Business Forum holdes onsdag og torsdag i den kommende uge i Odense. Det foregår i Odeon.Odense Kommune har indgået en tiårig aftale med organisationen Thinkers50, som samler forretningsfolk og de mest indflydelsesrige business- og økonomiforskere i verden. European Business Forum er blot en af mange aktiviteter under Thinkers50.

Thinkers50 udgiver hvert andet år en liste over de 50 mest indflydelsesrige business-tænkere i verden. Både nr. et og to på den aktuelle lister, Roger Martin og Alex Osterwalder, taler i Odense.

Odense på verdenskortet i et par dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce