MAVELANDING: Ingen alternativ forpagter til Wiggins, som vil blive retsligt jaget også i London
Det bliver meget vanskeligt - nærmest umuligt - for de kommunale ejere af Odense Lufthavn at finde en ny forpagter, som vil forpligte sig økonomisk efter Wiggins.

Sådan vurderer den uafhængige flymægler Lynge Jensen fra firmaet Air Traffic i Aalborg, som også kender den fynske lufthavn gennem forretningsforbindelse med bl.a Odense Staalskibsværft.

- Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at nogen vil indgå en ny forpagtningsaftale, som fritager ejerne for det økonomiske ansvar, og jeg har i det hele taget ikke noget bud på, hvem der kan være interesseret i Odense, siger Lynge Jensen.

Champagne på højkant

Han tror ikke, at lufthavnen har nogen bæredygtig fremtid og er dermed på linje med andre trafikanalytikere og branchefolk.

- Jeg vil gerne se den, der kan skabe trafik på Odense Lufthavn, og jeg vil endda sætte en flaske champagne på højkant, siger Lynge Jensen.

Mange spøgelsesanlæg

Den nordjyske flymægler hæfter sig ved, at Danmark i dag er spækket med lufthavne, som mere eller mindre ligger hen som spøgelsesanlæg. Han nævner Sindal, Skive, Thisted og Stauning.

- Esbjerg klamrer sig til Ryanair, og selv en stor lufthavn som Aalborg har det svært, selvom det på grund af geografien burde være lettere at skabe chartertrafik fra Nordjylland, siger Lynge Jensen.

Odense ligger klemt

Han peger i den forbindelse på et særligt problem for Odense Lufthavn: Beliggenheden tæt på både Billund og København.

- Flykunderne i dag går ikke efter fire-fem afgange om ugen til London. De vil have mangfoldighed, og den findes i Billund og København med et vidt forgrenet rutenet og også til billige penge. Man kan grundlæggende ikke skabe nye ruter medmindre det sker med stor frekvens. I Aalborg har SAS taget konsekvensen og har sat mindre maskiner ind for netop at tilgodese frekvensen fremfor antallet af sæder på den enkelte afgang, siger Lynge Jensen.

For mange penge

Flymægleren gør opmærksom på, at lavprisselskaberne - som kunne være et halmstrå for Odense - nærmest forlanger penge for at benytte lufthavnene.

- Så man kan vel konkludere, at hvis man som ejer er parat til at binde fem millioner kroner eller mere i en lufthavn hvert år, så er det fordi man har ganske mange penge tilovers. En nøgtern økonomisk analyse vil tilsige, at man nedklassificerer, begrænser åbningstiden og omkostningerne og alene fungerer som flyveplads med ad hoc funktioner, siger Lynge Jensen.

Konkursen er forberedt

Foreløbig forsøger Odense Lufthavn at vriste de 18 millioner kroner ud af PlaneStation Denmark og dermed Wiggins Group, som de fynske skatteydere har tilgode. Der er i denne uge taget skridt til fremsendelse af en konkursbegæring mod det danske datterselskab, hvis pengene ikke betales senest tirsdag.

Advokat Peter Wengler Jørgensen fra det københavnske firma Plesner, Svane & Grønborg fører sagen for Odense Lufthavn S.m.b.a, og han oplyser, at moderselskabet kontraktligt er forpligtet i forhold til sit datterselskab.

De engelske penge

- Moderselskabet hæfter via en kaution for datterselskabets gæld, men før vi kan søge kautionsforpligtelsen indfriet, er vi nu nødt til at presse PlaneStation Denmark ud i en konkurs, hvis selskabet ikke på anden måde slutter med at ophøre.

- Hvis der ikke er midler i PlaneStation Denmark, hvad noget kunne tyde på, er der efterfølgende direkte mulighed for at hente pengene i England, siger Peter Wengler Jørgensen.

Fars hammer falder

Advokaten forventer et meget hurtigt juridisk forløb, fordi den kendelse om betaling, et voldgiftsnævn afleverde lige før jul, kan eksekveres direkte.

- Kendelser af denne art er ligeså gode i det engelske retssystem som i Danmark. Men hvis jeg var dem, ville jeg da se at få betalt. Voldgiftsnævnet taler klokkeklart og velargumenteret, og vi har gjort alt på den mest civiliserede og korrekte måde, siger Peter Wengler Jørgensen.

Er Odense Lufthavn parat til at indgive en konkursbegæring mod Wiggins, hvis selskabet alligevel løber fra sit kautionsansvar?

- Det vil jeg tale med min engelske kollega om. Men jeg kan da ikke forestille mig, at et børsnoteret selskab ikke vil svare sine forpligtelser. Sker det ikke er det selvføgelig klart, at så falder fars hammer.
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Takstklage afvises i Odense Lufthavn

PlaneStation konkurs - gæld på 23 millioner

PlaneStation konkurs - gæld på 23 millioner

Advokaterne har bolden