Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye dankort for langsomme


Nye dankort for langsomme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BØVL: Utilfredshed hos Statoil, Dansk Supermarked og Magasin. PBS undrer sig
Alt for langsomt - dur ikke.

Sådan lyder den kontante kritik hos Statoils it-chef Jesper Hyldal.

Den norskejede benzinkæde har den seneste måned ekspederet de nye chipkort, som alle danskere skal bruge fra 1. januar 2005.

- Der har været store problemer, når kortene skal sikkerhedsgodkendes. Vi troede, at godkendelsen skete hos PBS, men PBS sender kortet videre til de pengeinstitutter, der har udstedt kortene, og mange banker har ikke været færdige med sammenkoblingen til PBS. Derfor har vi fået en fejl hos kunden, som vi ikke har kunnet forklare, siger Jesper Hyldal.

Alternativt har man kunnet køre kortet igennem på den sædvanlige magnetstribe eller i den gammeldags fluesmækker.

- Det, der desværre er med visse af chipkortene er, at du ikke kan køre dem igennem på magnetstriben, siger Statoils it-chef.

Han nævner også andre problemer.

- Du skal have kortet siddende i terminalen under hele ekspeditionen, systemet spørger på en anden måde, og tastaturet sidder anderledes. Det følger nu udenlandsk standard, men det er klart, at det kan forvirre mange, der taster koden på rygraden, siger Jesper Hyldal.

Ifølge Statoil-chefen er det et problem, at PBS ikke vil give løfter på, hvordan tingene løser sig.

- Det er en meget ubehagelig og tung proces. De er ikke nemme at danse med. De tider, der var lovet for et år siden og siden er blevet lovet, har skubbet sig løbende. Vi har ingen garanti for noget som helst, siger Jesper Hyldal.

Statoil skal selv betale for transaktionerne med de nye chipkort indtil den 1. januar.

Det drejer sig om et gebyr på 50 øre pr. ekspedition.

- Vi har endnu ikke gjort op, om vi vil lægge gebyret over på kunden. Vi kan gøre det fra i morgen rent teknisk. Dansk Supermarked har til gengæld sagt, at de vil lægge alt over på kunderne, siger Jesper Hyldal.

Længere tid ved kassen

Hos Dansk Supermarked erkender informationschef Poul Guldborg, at ekspeditionen med de nye chipkort tager længere tid, end den gør i dag.

- Vi er ikke tilfredse med, at det tager så lang tid. Det sænker hastigheden ved kasseapparaterne og kan tvinge os til at åbne ekstra kasser, og det er en omkostning hos os, siger Poul Guldborg.

Dansk Supermarked har indtil videre afprøvet de nye chipterminaler hos Salling Stormagasin.

- Det er måske fem-syv sekunder, der lægges oveni. Den er længere tid om at tjekke chippen. Vi har spurgt bankerne, om de ikke kan gøre det lidt bedre, siger Poul Guldborg.

Dansk Supermarked har endnu ikke lagt sig fast på i hvilken hast, man vil anskaffe de nye terminaler.

I modsætning til tidligere er det detailhandlen og ikke bankerne, der skal betale for transmissionen mellem terminal og PBS.

Med de nye terminaler kan man dog anvende hurtige bredsbåndsforbindelser og dermed spare på telefonregningen.

Dansk Supermarked og Statoil er ikke alene om at kritisere de nye terminaler.

For langsomt

Hos Magasin i Odense, hvor terminalerne blev sat op i marts-april måned, siger butikschef Kim Mikkelsen rent ud, at transaktionerne med chipkort foregår for langsomt.

- Forbindelse skal være hurtigere, og der bliver arbejdet på det. Den dag hvor alle bruger chipkort, er hastigheden for langsom. Med den mængde, vi har nu, går det, siger Kim Mikkelsen.

Hos PBS undrer man sig over kritikken.

- Det er helt nyt for os. Vi har ikke fået henvendelser fra de pågældende firmaer, og vi vil nu tage kontakt til dem, siger Nils Hilbard, der er direktør for kortområdet.

Nye dankort for langsomme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.