Ejendomsmæglere skal ikke kunne gemme sig bag franchisekoncept, når det gælder god ejendomsmæglerskik. Det fastslår disciplinærnævn med bøde på 50.000 kroner.
En bøde på 50.000 kroner. Det kommer det til at koste Nybolig-ejendomsmægler Lillelund i Allerød, at han i strid med god ejendomsmæglerskik opsøgte en potentiel kunde for at få denne til at svare på spørgsmål om tilfredshed med en konkurrerende ejendomsmægler.

Det er Diciplinærnævnet for Ejendomsmæglere, der har pålagt ejendomsmægleren, som er franchisetager ved Nybolig, bøden. Og det glæder direktør i Erhvervs- og Byggestyrelsen, Finn Lauritzen, at nævnet har slået fast, at det er de enkelte ejendomsmæglere, der har ansvaret for, at markedsføring over for kunder overholder betingelserne for god ejendomsmæglerskik.

- Ejendomsmæglerne skal nemlig ikke kunne bruge et franchisekoncept til at fralægge sig ansvaret, siger Finn Lauritzen.