Ejendoms- mægler opsøgte kunde og stillede spørgsmål om konkurrent
En bøde på 50.000 kroner. Det kommer det til at koste Nybolig-ejendomsmægler Lillelund i Allerød, at han i strid med god ejendomsmæglerskik opsøgte en potentiel kunde for at få denne til at svare på spørgsmål om tilfredshed med en konkurrerende ejendomsmægler.

Det er Diciplinærnævnet for Ejendomsmæglere, der har pålagt ejendomsmægleren, der er franchisetager ved Nybolig, bøden. Og det glæder direktør i Erhvervs- og Byggestyrelsen, Finn Lauritzen, at nævnet har slået fast, at det er de enkelte ejendomsmæglere, der har ansvaret for, at markedsføring over for kunder overholder betingelserne for god ejendomsmæglerskik.

- Ejendomsmæglerne skal nemlig ikke kunne bruge et franchisekoncept til at fralægge sig ansvaret, siger Finn Lauritzen.

I den konkrete sag foretog Lillelund i november 2006 en uforpligtende vurdering af et hus, som en kunde ønskede at sælge. Kunden valgte herefter en anden ejendomsmægler. Tre måneder senere blev kunden kontaktet af et analyseinstitut, som spurgte, om han var tilfreds med den valgte ejendomsmægler, og om Nybolig måtte tage kontakt igen, når kontrakten med den valgte mægler udløb.

Disciplinærnævnet slår i sin kendelse fast, at det er i strid med god ejendomsmæglerskik at opsøge en potentiel kunde for at få denne til at svare på spørgsmål om tilfredshed med en konkurrerende ejendomsmægler - ligesom det er i strid med god skik at spørge, om der må tages kontakt igen, når kontrakten med den valgte mægler udløber.

Erhvervs- og Byggestyrelsen administrerer loven om omsætning af fast ejendom og fungerer også som sekretariat for Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere, der er en uafhængig administrativ klageinstans, som behandler klager over ejendomsmæglere, der har tilsidesat deres forpligtelser i henhold til blandt andet god ejendomsmæglerskik. (ritzau)