Det sydfynske destilleri Mosgaard Whisky har fået ny investor og har skiftet selskabsform til aktieselskab.

Den første whisky er ikke klar før 2019, men allerede nu gør stifter af Mosgaard Whisky, Jes Mosgaard, klar til at at kunne afsætte sine gyldne dråber på eksportmarkedet. Og det kræver penge.

Det sydfynske destilleri har skiftet, godt ét år efter det blev oprettet i sommeren 2016, selskabsform fra Aps til aktieselskab. Samtidig har en fynsk investor meldt sig på banen.

Om Mosgaard Whisky

Mosgaard Whisky er et destilleri lidt uden for Oure, som producerer økologisk whisky og gin. Firmaet drives af Jes og Gitte Mosgaard

Jes Mosgaard regner med en årlig produktion på omkring 12.000 flasker.

Destilleriet har egen butik og café, og forventer også at afsætte dets produkter via udvalgte detailvirksomheder rundt om i landet.

- Vi er ved at geare op til næste fase fra opstart til vækst. Vi har registreret firmaet om, vi har taget en professionel investor med om bord og har sat en professionel bestyrelse med en skarp og tung bestyrelsesformand i Susanne Helena Thomsen, hoteldirektør for Mærsks. Nu mangler vi bare de sidste formalia, siger Jes Mosgaard og uddyber:

- Vi har haft brug for flere muskler. Vi producerer til lager sådan cirka det dobbelte af, hvad vi egentlig havde regnet med, da vi startede. Det vil sige, at vores whisky bliver en meget større forretning fra 2019 og frem, så vi skal sikre os, at vi har penge til at gå ud på nye markeder og begynde at arbejde med eksport, forklarer Jes Mosgaard.

- Vi har haft brug for flere muskler. Vi producerer til lager sådan cirka det dobbelte af, hvad vi egentlig havde regnet med, da vi startede. Jes Mosgaard indehaver af Mosgaard Whisky.

I år regner Jes Mosgaard med at lægge, hvad der svarer til 20.000 flaske whisky på lager, som bliver klar til salg i 2020, og det er simpelthen for meget til det danske marked, vurderer han.

- Når de nye danske destillerier begynder at have færdige produkter, så bliver Danmark simpelthen for lille. Derfor forsøger vi at komme op på den store klinge rent produktionsmæssigt, så vi har noget vi kan bruge til eksport, siger han.

Benny Balle Jensen fra Kerteminde er manden med kontanterne. Han læste om Mosgaard Whisky i avisen og tog kontakt til Jes Mosgaard.

- Jeg har efterhånden investeret i mange virksomheder, og der er altid tre ting, som skal være på plads, før jeg går ind i et projekt. Jeg skal kunne lide idéen, kemien med stifteren skal være god. Så kigger jeg naturligvis også på produkterne - om der er et marked for dem. For Gin og whisky vil jeg mene at markedet nærmest er ubegrænset på verdensplan, siger Benny Balle Jensen, som har investeret to millioner kroner i destilleriet.

Nyt samarbejde

Behovet for en investor og selskabsomlæggelsen kommer i forlængelse af, at Mosgaard Whisky har indgået et samarbejde med det nordsjællandske destilleri Schumachers, som laver økologisk kvalitets brændevin, samt distributøren Juuls Engos om at levere gaveprodukter til det, der på engelsk kaldes travel retail-markedet.

- Det bliver nogle flotte gaveæasker primært med tanke på turister. Produktet hedder "New Danish Fairytale". Vi har fået eneret på at bruge H. C. Andersen på det her område. I første omgang er det noget vi introducerer i de skadinaviske lufthavne, men det er meningen, at vi skal videre ud med produkterne, så det bliver en lidt større satsning, siger Jes Mosgaard og fortsætter:

- Der er tale om helt nye produkter, som er lokalt forankrede, og hvor vi søger inspiration i H. C. Andersen. Odense Bys Museer er også en del af samarbejdet, og vi må bruge H. C. Andersen signatur, hans silhuet, hans papirsklip og hans historier. Og så har vi registreret varemærket i USA, Europa, Kina og Japan, som er de interessante regioner for dette produkt.

  • Seymore_Martin_(2015)_07

    Af:

    Jeg er digital jourhavende på Fyens.dk, derudover er jeg madanmelder og skriver fra tid til anden også bog- og cd-anmeldelser. Jeg er medlem af Odense Fødevarefællesskab og er frivillig ved Odense International Film Festival.