Nørgård Mikkelsen øger overskuddet midt i stor omstilling

Erik Laumand, afgående direktør i Nørgård Mikkelsen A/S, afleverer sit sidste regnskab med god samvittighed og overlader en virksomhed i god gænge til Kasper Jensen og Bodil Ibsen. Foto: Michael Bager

Nørgård Mikkelsen øger overskuddet midt i stor omstilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods store investeringer og krav om nye kompetencer har reklamebureauet Nørgård Mikkelsen formået at øge overskuddet. I år skal en ny ledelse køres ind, efter at adm. direktør Erik Laumand er stoppet og fremover skal være formand for bestyrelsen.

I mange år var det kendt som et af landets største reklamebureauer. Nu om dage med store digitale forandringer også inden for markedsføring kalder Nørgård Mikkelsen sig et innovations- og kommunikationsbureau.

For der stilles hele tiden nye krav til de kompetencer, som en virksomhed som Nørgård Mikkelsen skal være i besiddelse af for at betjener kunderne.

Og selv om tiderne har ændret sig, og kompetencerne er andre end før, handler det stadig om det samme: At øge opmærksomheden omkring og salget af produkter, budskaber og synspunkter.

Det har Nørgård Mikkelsen været i stand til i en grad, så det lykkedes at øge overskuddet i 2018. Det lander på 6,8 millioner kroner før skat. Det er godt 800.000 kroner, svarende til 13 pct., mere end året før. Efter skat er overskuddet på 5,2 millioner kroner.

Samtidig har overskudsgraden passeret de 10 pct., som var målet i et år, hvor der også foretages store investeringer, fremgår det af ledelsesberetningen.

Nørgård Mikkelsen A/S
Cvr-nr. 34644519Adresse: Englandsgade 24, 5000 Odense C

Direktion: Kasper Jensen, adm. direktør, og Bodil Ibsen

Bestyrelse: Erik Laumand (formand), Niels Thorborg (næstformand), Jacob Cramer Holme, Jeppe Bohn Bergmann Hamming, Hanne Hatting Bruun Sjødahl og Henrik Richard Hasselbalch Busch

Ejere: Niels Thorborg og selskaber, som ejes af nogle af de ledende medarbejdere, blandt andre Erik Laumand, Viggo Thomsen, Kasper Jensen og Bodil Ibsen.

Ultimativ ejer: Niels Thorborg

2018-tal fra regnskabet (2017 i parentes)

Bruttoavance 64,5 mio. kr. (68,5)

Resultat før skat 6,8 mio. kr. (6,0)

Resultat efter skat 5,2 mio. kr. (4,6)

Egenkapital 15,0 mio. kr. (14,3)

Antal medarbejdere 75 (80)

Ny ledelse pr. 1. april

Regnskabet blev det sidste med Erik Laumand som adm. direktør. Han stoppede den 1. april for at koncentrere sig om bestyrelsesarbejde, blandt andet som formand for Nørgård Mikkelsen, hvor han har været ansat i 35 år, heraf de seneste 21 som adm. direktør.

Ledelsen er overtaget af Kasper Jensen og Bodil Ibsen, som begge også har en solid baggrund i virksomheden med mange års ansættelse.

Erik Laumand overdrager et bureau i god gænge med disse ord: - Der er grund til at se tilbage på 2018 med tilfredshed. Vi har fået nye kunder som Tulip, Landbrug & Fødevarer, Bog & Idé og Stena Line for blot at nævne nogle. Og samtidig med, at vi har investeret i nye kompetencer og ny teknologi, løfter vi også vores bundlinje. Det kan vi godt være stolte af, siger Erik Laumand i en kommentar til regnskabet.

Også i 2019 er der kommet nye kunder til. Senest har EDC-gruppen, Taffel og det børsnoterede it-selskab Netcompany bedt Nørgård Mikkelsen løse opgaver for sig. - Vi har fået en god start på 2019, og vi forventer en positiv udvikling af bureauet, noterer den afgående direktør og nytiltrådte formand for bestyrelsen, Erik Laumand.

Forretningen har ændret sig

Bruttoavancen blev på 64,5 millioner kroner, den laveste i de seneste fem år og knap fire millioner kroner mindre end i 2017, men alligevel er det altså lykkedes at øge bundlinjen.

At bruttoavancen er faldet er udtryk for, at forretningen har ændret sig, forklarer Erik Laumand. - Hvor den tidligere var præget af store produktioner, blandt andet tilbudsaviser, består forretningen i dag endnu højere grad af strategi- og udviklingsopgaver og digital kommunikation, et område der bliver større og større.

Nørgård Mikkelsen får flere analyse- og dataopgaver, og efterspørgslen efter digitale kampagner stiger også.

- Vi forventer os meget inden for dette område i fremtiden, da vi oplever, at rigtig mange virksomheder stadig arbejder meget traditionelt med deres digitale marketing og slet ikke udnytte potentialet godt nok. Vi mener selv, vi står stærkt i forhold til at udvikle og drive effektfulde og digitale indsatser, og her ser vi store muligheder fremover, uddyber Erik Laumand.

Nørgård Mikkelsen øger overskuddet midt i stor omstilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce