Nørgård Mikkelsen med pil op


Nørgård Mikkelsen med pil op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Reklamebureauet har fået fintunet forretningen og leverer et overskud på 7,6 millioner kroner

Juice, havregryn og smøreost. Det er den type hverdagsprodukter - og ikke mindst de butikker, der sælger dem, som Nørgård Mikkelsen er eksperter i at markedsføre. Og det har vist sig, at det betaler sig at gøre, det man er bedst til.

Reklamebureauet er efter en række svære år tilbage på sporet med et positivt resultat på knap 6,7 millioner kroner i det netop offentliggjorte regnskab for 2007.

For blot tre år siden stod bundlinien i rødt med et minus på 707.000, og i 2006 endte resultatet i et lille plus på godt en million kroner.

Men nu vokser virksomheden igen med en række nye kunder som Bolia.com, Carlsberg, Lü og Damixa.

Skåret ind til kernen

Opskriften på den positive udvikling har været en ny strategi med fokus på to områder, som er Nørgård Mikkelsens spidskompetencer: Fødevarebranchen og detailhandelsbranchen.

- Vi har skåret ind til kerneforretningen, omstillet os og udviklet vores kernekompetencer, så vi i dag har en sund forretning, der tjener penge, siger Erik Laumand, som er medejer og administrerende direktør for Nørgård Mikkelsen.

Han tror på trods af udsigterne til en opbremsning i økonomien på mere vækst. Og en del af væksten skal komme fra udenlandske kunder.

Derfor har Nørgård Mikkelsen netop lanceret det nye site www.foodupfront.com, der henvender sig direkte til udenlandske fødevareproducenter. Men projektet bliver først for alvor skudt i gang efter sommerferien, når bureauet laver en aktiv PR-kampagne i de store internationale fødevaremedier og nyhedsbreve samt på de store fødevaremesser for at synliggøre sig i branchen.

- Udlandet er en naturlig forlængelse, når man bliver rigtig god til noget, siger Erik Laumand.

Verden har ændret sig

Forklaringen bag den nye strategi er også simpel:

- Verden har ændret sig. Kunderne insourcer og køber spidskompetencer, der hvor de har den viden og erfaring, som virksomhederne har brug for, siger Erik Laumand og bruger Jyske Bank som eksempel. Nørgård Mikkelsen var dybt involveret i udviklingen af konceptet bag de nye Jyske Bank-butikker, og derefter har banken selv overtaget driften via deres interne reklamebureau.

Nørgård Mikkelsen kommer først på banen, når der skal konceptudvikles igen.

I dag er Matas-kæden en af de få såkaldte 'full service' kunder, som bruger Nørgård Mikkelsen til alt lige fra kataloger til butiksskilte. Det er samtidig bureauets største kunde, som står for ca. 20 pct. af den samlede omsætning på 90,3 millioner.

Som et led i den nye strategi lukkede Nørgård Mikkelsen sin forlængede arm Livingbrands i København sidste år - eller rettere sagt - solgte sin andel for 3,2 millioner kroner. Et beløb, der udgør næsten halvdelen af resultatet på bundlinien.

Således er Nørgård Mikkelsen anno 2008 et nyt og mere specialiseret bureau med al viden samlet under ét tag.

Bureauet er endnu ikke hoppet med på den outsourcing- bølge, som de seneste år er skyllet ind over den trængte reklamebranche, men er så småt begyndt at teste mulighederne i Indien. Fordi det er en uundgåelig del af fremtiden, hvis bureauet skal holde sig konkurrencedygtigt.

- Indtil nu har besparelserne ikke været store nok i forhold til alle 'ommerne'. Men vi holder øje med udviklingen, siger Erik Laumand.

Ny spidskompetence

Udover de to spidskompetencer vil Nørgård Mikkelsen fremover satse på at udvikle et tredje område, hvor Erik Laumand også mener, at bureauet har noget helt særligt at byde på.

Det hedder oplevelsesøkonomi, og herunder ligger erfaringerne med udvikling af H.C. Andersen-logo og koncept i forbindelse med fejringen af digteren i 2005. Men også arbejdet for Greenland Tourism, Legoland og senest et samarbejde med Odense Zoo og Syddansk Turisme.

Når det gælder om at fokusere og specialisere virksomhedens viden og kompetencer, er de rigtige medarbejdere altafgørende. Og her kan beliggenheden i Odense være en udfordring.

- Det handler om at have de rigtige opgaver, og vi har fået et par stykker, der pendler hertil fra København, siger Erik Laumand.

Nørgård Mikkelsen med pil op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce