Net eller butik: Der kan handles om priserne

Foto: Punkt 1

Net eller butik: Der kan handles om priserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er dyrere at drive en fysisk forretning end en netbutik, og derfor vil der være tilfælde, hvor prisen på en vare er en del lavere på nettet. Det siger ejer af Punkt 1 i Odense Jacob Bjerg Iversen.

Fyens.dk har spurgt ham, hvordan det samme komfur kan være 4500 kroner billigere på Punkt1's hjemmeside, end det er i Jacob Bjerg Iversens forretning på Odensevej. Netprisen er så lav, at da Fyens.dk's journalist første gang spurgte til prisen i butikken Odense, lød beskeden, at butikken ville tabe penge på at sælge komfuret til samme pris som på nettet.

- Vi kører på almindelig detailhandels-præmisser, hvor folk kan gå ind og få en vejledning og og efterfølgende har et sted at gå hen. Derfor koster det lidt mere - men det koster ikke 4500 kroner mere, det vil ikke være det rigtige billede at sende, siger Jacob Bjerg Iversen.

- Men hvis kunden ikke prutter om prisen, skal han vel betale de 14.000 kroner?

- Hvis du går ind og kigger på et komfur, der står til 14.000 kroner, og siger, at det vil du gerne have, så er det jo ikke anderledes, end at vi siger: Det finder vi ud af. Sandheden er den - og sådan er hvidevarebranchen, det ved alle - at der skal handles lidt om tingene. Og derfor vil sådan et komfur i langt de fleste tilfælde blive solgt billigere end de 14.000 kroner, hvis den reelle pris ude i markedet måske nærmere er 10.000 eller 11.000 kroner.

Kan ikke shoppe efter lavere indkøbspris

- Vi har fundet det samme komfur på hjemmesiden Whiteaway.com til samme pris som på Punkt1.dk: 9500 kroner. Det er vel også sådan en side, der kan presse prisen?

- Ja, på sådan en side kører du med det, der hedder en crawler, og den finder hele tiden ud af, hvad det komfur sælges til andre steder. Og så justerer de bare ned eller op, hvis prisen ændrer sig. Det foregår automatisk, og det er også derfor, priserne kan gå op og ned hele tiden.

Som Punkt1-forhandler har Jacob Bjerg Iversen en kontrakt med kæden om at købe sine varer hos Expert Danmark, der ejer Punkt1. Derfor kan han ikke shoppe rundt efter en lavere indkøbspris, hvis varen sælges billigere på nettet.

Grossisten kan sælge billigere

- Vi køber varen ved en af Danmarks største grossister overhovedet, og derfor er vores indkøbspris på plads. Den pris, vi ser, er en af de laveste priser i markedet. Det må vi tro og håbe på. Selvfølgelig koster det også noget at drive sådan en grossist, og til den pris, som grossisten køber varen for ved eksempelvis Electrolux, kommer et påslag til mig, forklarer Jacob Bjerg Iversen.

- Grunden til, at jeg vil sætte penge til ved at sælge det komfur til prisen på vores netside, er, at jeg også betaler et kædebidrag, og jeg betaler et bidrag til vores grossist. Og det gør vores hjemmeside ikke. Plus at jeg har personaleudgifter, jeg har husleje, og jeg har markedsføring. Jeg kan jo ikke bare sælge sådan et komfur med 50 kroner i avance, det kan jeg ikke overleve. Men heldigvis er det da enkeltstående tilfælde.

- Kan I leve med sådanne prisforskelle i længden?

- Nej, det kan vi ikke.

- Vi må følge nettets spilleregler

Jacob Bjerg Iversen er medlem af bestyrelsen i Punkt 1, og som sådan har han også en indflydelse på, hvordan Punkt1.dk skal handle.

- Men jeg bestemmer jo ikke, hvad en vare sælges til i markedet. Og det kan jo ikke hjælpe noget, at vi på Punkt1.dk ikke spiller med på de spilleregler, der er på nettet - så kan vi lige så godt lade være med at have den hjemmeside.

- Så hvis andre forhandlere på nettet sætter en lav pris, er I nødt til at følge efter?

- Ja. Vores strategi er ikke, at vi skal være de billigste på for eksempel Pricerunner. Men vi skulle gerne i de fleste tilfælde kunne findes inden for top fem eller top ti.

Net eller butik: Der kan handles om priserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce