Nemmere og hurtigere: Nu bliver din nummerplade den nye Brobizz

Betalingsanlægget på Storebæltsbroen vil snart bruge nummerpladeaflæsning som betalingsmulighed. Foto: Michael Bager

Nemmere og hurtigere: Nu bliver din nummerplade den nye Brobizz

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra den 23. marts kan du bruge din nummerplade til at betale over Storebæltsbroen. Det vil hurtigere kunne afvikle en stigende trafik, lyder det fra Sund og Bælt.

Fremover behøver du hverken at skulle have dankort frem eller lede efter brobizzen i handskerummet, når du krydser Storebæltsbroen. For fra den 23. marts indfører Sund og Bælt, som står for driften af broen, nummerpladegenkendelse i betalingsanlæggene.

Det fungerer ved, at man triller frem til bommen, hvor to kameraer, ét for og et bag, registrerer nummerpladen, så trækkes et beløb fra kreditkortet, bommen løftes, og man kan derefter køre videre.

- Det er for at gøre det nemmere og få en bedre kunderelation. Og så er det også en måde at tackle, at trafikvolumen stiger fremover. Når vi får nummerpladegenkendelse kan vi hurtigere få afviklet trafikken, hvis der opstår propper ved anlægget, forklarer Martin Larsen, vicedirektør i Sund og Bælt.

Betal med pladen
Den 23. marts åbner Sund og Bælt for, at man kan betale med sin nummerplade, når man kører igennem betalingsanlægget ved Storebæltsbroen. Paybyplate hedder ordningen.Inden man kører igennem skal man have registreret sin plade via brobizz.com eller Brobizz-appen sammen med sit betalingskort.

Det kommer til at koste 193,80 kroner for personbiler mellem tre og seks meter og 100,94 kroner for dem under tre meter - de samme takster som med Brobizz.

Indtil videre er det kun biler under seks meter, som vil kunne benytte betaling via nummerpladen. På sigt vil også længere biler, motorcykler og dem med ønskenummerplader kunne benytte løsningen.

Turen gennem anlægget vil ikke gå hurtigere end med Brobizz, til gengæld bliver den dobbelt så hurtig som med betalingskort.

Sund og Bælt forventer, at 10-15 procent vil benytte Paybyplate, når ordningen er fuldt implementeret.
Til at begynde med er det kun i de blå kort-baner, at man kan betale med sin nummerplade. På sigt skal både nummerpladebetaling og BroBizz dog foregå i baner dedikeret automatisk betaling. Foto: Michael Bager
Til at begynde med er det kun i de blå kort-baner, at man kan betale med sin nummerplade. På sigt skal både nummerpladebetaling og BroBizz dog foregå i baner dedikeret automatisk betaling. Foto: Michael Bager

Igennem dobbelt så hurtigt

Og hurtigere trafikafvikling kan der blive brug for. Prognosen viser, at antallet på 35.000 bilister, som hver dag krydser broen, kun vil stige i fremtiden, og alene i januar 2018 kørte der 4,1 procent flere biler over broen i forhold til januar 2017.

Især kan trafikken proppe til, når folk skal fiske kort eller kontanter frem, så det er primært disse kunder, Sund og Bælt håber at omvende til at betale med nummerpladen.

Det får nemlig bilisten dobbelt så hurtigt igennem anlægget som med kortbetaling, viser Sund og Bælts beregninger.

Paybyplate, som ordningen hedder, vil ikke lukke biler hurtigere igennem end med BroBizz, faktisk tværtimod. Til gengæld er det dobbelt vil det være dobbelt så hurtigt som at betale med kort eller kontanter. Foto: Michael Bager
Paybyplate, som ordningen hedder, vil ikke lukke biler hurtigere igennem end med BroBizz, faktisk tværtimod. Til gengæld er det dobbelt vil det være dobbelt så hurtigt som at betale med kort eller kontanter. Foto: Michael Bager

Få del i takstnedsættelse

Fra nytår blev der indført lavere takster over broen, hvor prisen for personbiler faldt med 15 procent. Det var dog kun dem med en Brobizz, som fik del i festen, men med nummerpladebetaling har også øvrige bilister mulighed for at få del i besparelsen.

Nummerpladebetaling følger nemlig de nye Brobizz-takster: 194 kroner for personbiler mellem tre og seks meter. Med kort eller kontanter koster turen 240 kroner.

Til gengæld kommer man ikke hurtigere igennem anlægget end med Brobizz. Faktisk skal man længere ned i fart og stoppe næsten op, før bommen åbner. Det er da heller ikke meningen, at nummerpladelæseren skal erstatte Brobizz-ordningen, forklarer Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget ved Sund og Bælt.

Kameraet øverst på alu-stolpen registrerer nummerpladen foran, mens et andet kamera tager et billede af pladen bagpå bilen. Den dobbelte registrering skal blandt andet sikre, at der ikke ligger en en anden bil lige bagved og sniger sig med under bommen. Foto: Michael Bager
Kameraet øverst på alu-stolpen registrerer nummerpladen foran, mens et andet kamera tager et billede af pladen bagpå bilen. Den dobbelte registrering skal blandt andet sikre, at der ikke ligger en en anden bil lige bagved og sniger sig med under bommen. Foto: Michael Bager

Erstatter ikke brobizz

Dem, som triller igennem anlægget flere gange om måneden med Brobizz i vinduet, er bedre stillet med at gøre, som de plejer, forklarer han.

- Løsningen er til dem, som måske kører over broen et par gange om året og ikke vil have en Brobizz, men gerne vil gøre det lettere for sig selv. Og have del i besparelserne.

I 2019 rejses dog en ny betalingsbane, som skal give hurtigere gennemkørsel. Her kommer kameraerne til at stå længere fremme, hvilket vil give hurtigere genkendelse af nummerpladen. Endnu er der dog ingen planer om at lade folk drøne igennem uden at have en bom.

- Vi har endnu ikke en måde at kræve betaling for udenlandske bilister, så derfor har vi ikke lavet en free-flow-løsning endnu, siger Jens Kjær Nielsen.

Den nye betalingsmåde gælder i første omgang personbiler under 6 meter. Større biler, motorcykler og dem med ønskenummerplader må indtil videre væbne sig med tålmodighed, men planen er, at de også inkluderes på et tidspunkt.

Hvis registreringen ikke virker, kan man fra kontrolcentret kalde personale hen til bilisten for at hjælpe. De indledende tests af nummerpladeordningen viser, at registreringen af pladen går galt i to procent af gennemkørslerne. Foto: Michael Bager
Hvis registreringen ikke virker, kan man fra kontrolcentret kalde personale hen til bilisten for at hjælpe. De indledende tests af nummerpladeordningen viser, at registreringen af pladen går galt i to procent af gennemkørslerne. Foto: Michael Bager

Sund og Bælt vil især gerne omvende folk fra at betale med kort til at bruge nummerpladeløsningen. Det kan nemlig få folk hurtigere igennem betalingsanlægget. Foto: Michael Bager
Sund og Bælt vil især gerne omvende folk fra at betale med kort til at bruge nummerpladeløsningen. Det kan nemlig få folk hurtigere igennem betalingsanlægget. Foto: Michael Bager
Storebæltsbroen. Foto: Michael Bager
Storebæltsbroen. Foto: Michael Bager

Nemmere og hurtigere: Nu bliver din nummerplade den nye Brobizz

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce