Næstdyrest i landet: Odense-valgkamp kostede millioner

I bedste præsidentstil indtog de to gange Boye Odense Teater til valgkampens store borgmesterduel. Teatret var proppet til randen med tilskuere. Særlig opmærksomhed trak de to fløje på gulvet. Socialdemokraterne med røde balloner og kæmpestore flamingotal, og Konservative med flitterstads og grønne valgplakater. Foto: Peter Leth-Larsen
Foto: Peter Leth-Larsen

Næstdyrest i landet: Odense-valgkamp kostede millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense-partier brugte 3,7 millioner kroner på kommunalvalgkampen i 2009. Konservative alene brugte 2,2 millioner kroner på valgkampen for nu afdøde Jan Boye.

Partierne skal til lommerne, hvis de vil vinde kommunalvalget 19. november. I 2009 brugte partierne i alt 18.628.292 kroner på politisk arbejde i de ti største kommuner

Det skriver avisen Kommunen efter aktindsigt.

Ved kommunalvalget i 2009 toppede Københavns Kommune med 6,3 millioner kroner, hvoraf Socialdemokraterne brugte mest. Odense kom på andenpladsen med 3,7 millioner kroner, og De Konservative førte an med 2,2 millioner kroner for at få genvalgt den nu afdøde Jan Boye som borgmester.

Liste C førte også an på Frederiksberg, hvor der blev brugt knap to millioner kroner af alle partier. Mange selskaber, foreninger og privatpersoner støtter partierne ved kommunalvalget.

Det forklarer Helle Nielsen, som formand for LO Fyn og byrådsmedlem for Socialdemokraterne i Odense.

- Vi støtter gerne de partier, som er i stand til at sætte sig i lønmodtagernes sted og arbejder til glæde og gavn for dem. Også holdt op imod, at vi kan se, hvordan andre partier har rigtig mange midler til at føre valgkamp for, siger hun.

De Konservatives formand i Odense, John Wozny, afviser, at partierne kan købe sig til en sejr.

- Selvfølgelig betyder det noget at have en del penge, men man kan ikke købe sig til en valgsejr. Det er helt sikkert. Det er politikken, der er afgørende, når det gælder, siger han.

Pengene bliver især brugt på annoncer og plakater, oplyser flere kilder til Kommunen. I 2009 blev der ved kommunalvalget givet 1,03 millioner kroner anonymt i de ti største kommuner.

Næstdyrest i landet: Odense-valgkamp kostede millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce