Danske medier får ikke nok ud af samarbejdet med Facebook, og det stod blandt andet til diskussion, da Facebooks chef for nyheds-partnerskaber i lagde vejen forbi SDU.

Skal Facebook til at have samme ansvar som traditionelle medier? Hvordan tjener medier penge på at benytte sig af Facebooks store samling af mennesker? Og hvad gør Facebook for at spare folket for "fake news"?

Det var noget af det, en række prominente navne fra den danske mediebranche og en enkelt Facebook-chef, onsdag eftermiddag var samlet på Syddansk Universitet for at diskutere.

Facebook lever jo stadig i cowboyland på internettet

Anders Krab-Johansen

På Medietorvet stod Anders Krab-Johansen, der, som han selv udtrykte det, er "mellem jobs" som chefredaktør og adm. direktør hos Børsen til koncernchef for Berlingske. Ved siden af stod Facebooks chef for nyheds-partnerskaber i blandt andet Europa, Nick Wrenn, hvis sidemakker var ordstyreren Erkan Özden fra DR.

Blandt publikum sad direktør i Constructive Institute ved Aarhus Universitet, Ulrik Haagerup, og Cathrine Gyldensted, der er direktør for konstruktiv journalistik på Windesheim Universitetet i Holland.

Medierne buret inde af regler

Som samarbejdet er lige nu, så skaber det en skævvridning mellem medierne og Facebook. Det mener Anders Krab-Johansen, der især peger på, at Facebook ikke er underlagt det samme publicistiske ansvar som nyhedsmedier.

- Facebook er interessant, og det er tydeligt, de har opdaget, hvor stor en rolle de spiller i demokratiet og medielandskabet. Det er positivt, at de lytter og imødekommer medierne med nogle initiativer, men jeg synes, der er lang vej til, at det er et retfærdigt spil mellem de publicistiske medier og Facebook - de lever jo stadig i cowboyland på internettet, hvor de arbejder på mere åbne principper. Som chefredaktør har jeg haft et ansvar for ethvert ord, der stod på en af Børsens platforme - det ansvar har Facebook ikke, sagde Anders Krab-Johansen.

Den tidligere chefredaktør mente heller ikke, at der er nok økonomisk gevinst for medierne, der bruger Facebook til at sprede deres indhold til så mange som muligt. Han så også gerne, at Facebook delte ud af den enorme data, som de må have om brugere, der benytter sig af mediernes indhold.

- Jeg er ikke ude på at få almisser eller hjælp, men jeg synes, det er fair, hvis de tager ansvar for det de laver og hvis de bruger vores ting, så betaler de for det. Når de får brugerinformation skal vi have del i det, der gælder vores indhold, forklarede Anders Krab-Johansen.

Ulrik Haagerup, der sad på forreste række foran op mod 100 journaliststuderende, bidrog til debatten med et fremsyn om, at medierne i fremtiden vil være mindre efterspurgt som leverandør, mens journalistik og velfortalte historier stadig vil være noget, som befolkningen har brug for.

- Man bliver nødt til at indse, at mellemmanden skæres væk. Du har stadig brug for din bank, men hvornår har du sidst været der fysisk?, spurgte den tidligere chef for DR Nyheder eksemplificerende.

Facebook har brug for samarbejdet

Den voksende indflydelse er noget, som de godt er klar over i den tomlende virksomhed.

- Vores ansvar er enormt, og det erkender vi. Men det er ikke nemt, og derfor må jeg understrege, at vi er bedre, når vi står sammen med medierne, sagde Nick Wrenn, inden han uddybede, hvad Facebooks mål er.

- Vi vil levere information, dele nyheder og skabe engagerede borgere, og det kan vi ikke uden journalistikken. Vi skaber ikke indhold selv, så vi kan ikke være redaktører - vi er en platform, der gør det muligt for journalistik at nå så mange som muligt, forklarede Nick Wrenn.

Facebook har blandt andet forsøgt sig med et initiativ ved et valg i Irland, hvor Facebook-brugeren blev præsenteret for andre politiske synspunkter, når brugeren så på et enkelt politisk opslag.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Facebookchef: - Vi skal finde de værktøjer, der virker

Facebookchef: - Vi skal finde de værktøjer, der virker