SIKKERHED: Opdragelse skal støtte lovgivning i kampen mod mobiltelefoni i trafikken
Der skal en holdningsændring til, hvis ikke mobiltelefoner og andet elektronisk biludstyr skal gøre landevejene stadig mere usikre fremover.

Det mener Rådet For Større Færdselssikkerhed.

- Man må overveje, at revidere lovgivningen så den bliver mere tidsvarende, men det er ikke helt enkelt. Det er håndholdte mobiltelefoner, der er forbudt, men det er selve samtalen, der distraherer og fratager opmærksomheden fra kørslen, og det bliver svært at forbyde al telefonsamtale i bilen. Derfor skal vi have ændret vanerne, siger Jesper Sølund, dokumentationschef for Rådet For Større Færdselssikkerhed.

Thomas Troglauer har forsket i mobiltelefoni i trafikken for Danmarks Transportforskning.

- Undersøgelser viser at distraktionen ved selve samtalen er så stor, at det stort set er ligegyldigt om man holder telefonen i hånden eller ej. På den måde er loven ikke hensigtsmæssig så længe det kun er håndholdte mobiltelefoner, der er forbudt, siger Thomas Troglauer.

Danmarks Transportforsknings undersøgelse af danske lastbilchaufførers mobilvaner viser, at 95 procent af chaufførerne taler i telefon, mens de kører - en tredjedel af dem i håndholdt.

- Undersøgelsen viser også, at det er de unge, som taler mest i telefon. Hvis de beholder den vane, når de bliver ældre, får vi flere og flere, der bruger mobil under kørslen. Det er en tikkende bombe under trafiksikkerheden, siger Thomas Troglauer.

- Mobilen er kun det første problem. Fremover vil flere få fax, e-mail, internet og navigationsudstyr i bilerne. Det er et problem, hvis udstyret er visuelt, for så bliver fokus fjernet fra vejen, siger han.

De professionelle trafikanters fagforeninger SiD Transport og Danske Sælgere vil have strammet reglerne. Men de enige i, at en holdningsændring er nødvendig.

- Det kan være vigtigt at kommunikere hurtigt og præcist, mens man er på arbejde. Derfor kan man ikke forbyde fastmonterede mobiltelefoner, men da vi ved, at samtalen i sig selv er distraherende, må man håbe, at folk er så voksne, at de kører ind til siden, hvis man har en længere samtale. Desværre sker det ikke i dag, siger Leif Rasmussen, forretningsfører for SiD Transport.

- Politiet må sætte mere fokus på de håndholdte mobiltelefoner, men det er i høj grad også et spørgsmål om opdragelse, siger han.

Formanden for Danske Sælgeres trafikpolitiske udvalg, Børge Agerbæk, er enig.

- Man bruger jo mobiltelefonen som arbejdsredskab, men man må så vidt muligt forsøge at undgå samtalen, mens man kører, siger Børge Agerbæk.

Han fortæller om en sælger fra Ringe, der på vejen hjem fra Jylland fik en opringning lige efter Lillebæltsbroen. Først da han nåede Storebælt opdagede han, at han havde glemt at dreje til højre i Odense.

- Det siger noget om, hvor koncentreret man er om trafikken, hvis man har en vigtig samtale i gang, siger Børge Agerbæk.
  • fyens.dk