På trods af høj forurening fra diesellokomotiver vil transportministeren ikke fastsætte en fast nedre grænse.

Tal fra det Økologiske Råd og DSB's egne undersøgelser har vist, at passagerer har en risiko for at indånde op mod 500.000 partikler per kubikcentimeter på en togtur.

Partiklerne kommer fra dieselos fra de nuværende lokomotiver på DSB's jernbanestrækninger med dobbeltdækkertog, og det er 10 gange mere, end hvad den stærkt trafikerede H.C. Andersens Boulevard i København byder på.

- Det er på tide, at vi får gjort op med de her 30 år gamle diesellokomotiver, og det gør vi ved at få elektrificeret hele jernbanen, og det er dét, vi lægger op til i togfonden, siger transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF).

- Det er ambitionen fra vores side, at vi fra midten af 2020'erne har elektrificeret vores skinner, og det forhandler vi lige nu, og jeg hører, at alle partier er interesserede, siger hun.

Men på kort sigt afviser transportministeren at sætte en fast nedre grænse for, hvor meget et lokomotiv må forurene. Hun henviser til, "at der sker noget" i den mellemliggende periode, inden Danmark får elektriske lokomotiver.

Det er på trods af, at Det Økologiske Råd understreger, at dieselos er kræftfremkaldende, og at det giver anledning til en række andre sygdomme.

- Der sker også noget mod forureningen, før vi får total eldrift på skinnerne. Jeg synes, at det er godt, at DSB handler og at får indsat filtrene i vognenes indsugning, men de skal også kigge på mere.

- Det er en helt absurd situation, vi står i lige nu, men det er også derfor, at det er vigtigt, at DSB nu går i gang med at ombygge seks af deres eldrevne lokomotiver, så de kan trække dobbeltdækkertogene fra 2015, siger transportministeren.

Mere om emnet

Se alle
3
Tog er stadig fulde af forurening

Tog er stadig fulde af forurening

Ingeniøren: DSB køber tog - uden flere siddepladser

Professor: DSB's forureningstiltag er ikke nok