Mere design: Kansas vil ikke længere være farfar-tøj

Arbejdstøjfirmaet Kansas skal igen stå på egne ben, og den nye direktør, Thomas Schwartz - der er iklædt et eksempel på moderne arbejdstøj - skal sørge for, at virksomheden generobrer noget af sit tabte terræn. Foto: Michael Bager

Mere design: Kansas vil ikke længere være farfar-tøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense-virksomheden Kansas er i gang med en stor offensiv, der skal generobre den tidligere førerplads på maredet. Firmaets arbejdstøj er god kvalitet, men det bliver mest brugt af de ældre årgange på arbejdspladsen, mens de yngre hellere vil have noget, der er smartere og sidder bedre. Det skal en massiv investering i det gamle Odense-mærke rette op på.

For første gang i omkring 15 år sidder en administrerende direktør for et selvstændigt Kansas A/S i virksomhedens røde murstensbygninger på Blangstedgårdsvej i det østlige Odense. Thomas Schwartz er kommet frisk fra en chefstilling i Adidas, og hans opgave er klar: Kansas skal have nyt liv og skal tilbage på sin tidligere position som det vigtigste firma på markedet for arbejdstøj.

- Vi laver gode kvalitetsprodukter, og det bekræfter vores kunder. Men der er for få, der køber dem, fordi de ser os som støvede og utidssvarende, siger Thomas Schwartz, der har været administrerende direktør siden 1. december.

Først skal han opbygge den organisation, der skal få det til at ske. Tre personer tiltræder 1. marts stillingerne som chef for produktudvikling, salg og markedsføring, derefter skal der især ansættes designere, og så skal udviklingen af nye produkter op i højt gear.

- Vi har været i stand til at tiltrække nogle topkandidater, det viser for mig, at Kansas har et klart potentiale, siger direktøren.

Sælgerne har Kansas allerede, og dem, der betjener det danske marked, har hele tiden haft til huse her i det genrejste hovedsæde. Men de har haft det sværere og sværere ude på markedet, hvor virksomheden Mascot for fem-seks år siden overhalede Kansas som det største mærke. Det skal laves om nu, siger direktøren.

- Vores plan er, at vi skal være leder af markedet igen. Vi investerer stort - både i vores produkter, i vores brand (varemærke, red.) og i vores organisation - og det bobler af energi og vilje til at lykkes, siger Thomas Schwartz, der er kommet til Kansas fra en stilling som nordisk direktør i Adidas.

Odense-virksomheden blev en international koncern
1920: En hr. Stenstrup grundlægger en systue i Odense.1934: Simon Larsen overtager firmaet og lancerer PALO arbejdstøj.

1952: Virksomheden, der nu ejes af Poul Larsen, introducerer en ny type arbejdstøj under navnet Kansas.

1970'erne: Ny fabrik tages i brug ved Munkebjergvej i Odense.

1972: Poul Larsen dør og krisen kommer, så Kansas skærer ned.

1984: Noteres på Københavns Fondsbørs, ejerfamilien sælger gradvist deres aktier.

1990: 800 er ansat i produktionen i Odense. Herefter begynder udflytning til først Portugal og siden Østeuropa.

1995: Køber Fristads i Sverige.

1996: Køber Leijona i Finland.

1997: Køber Djupvik i Norge.

Januar 1999: Fusionerer med Wenaas i Norge. Ændrer navn til Kansas Wenaas.

Juli 1999: Bliver købt af kapitalfonden Axcel og fjernet fra børsen.

2000: Køber Ehco-KLM/Lafont i Holland og Frankrig.

2001: Den sidste del af produktionen flyttes fra Odense til Litauen. 50 mister arbejdet.

2003: Ændrer navn til Kwintet - målet er at bruge navnet som et fælles varemærke.

2005: Bliver købt af kapitalfonden Industrikapital. Hovedsædet flytter til Malmø året efter.

2007: Køber virksomhederne B&C, Clinic Dress og Simon Jersey.

2012: Omfattende reorganisering, Fristads og Kansas lægges sammen.

Januar 2015: Flytter Kansas' lager, forsendelse og tilpasning fra Odense til Borås. 45 mister jobbet.

Maj 2015: Bliver købt af Christian Dyvig og Michael Hauge Sørensen.

2018: Kansas og Fristads adskilles. Kansas bliver selvstændig virksomhed med egen ledelse i Odense.
Kansas-tøj er blevet farfar-tøj. Virksomheden har ikke udviklet sig nok og har fået et støvet og umoderne image, som forbindes med gamle dages kedeldragter og overalls viser de undersøgelser, som direktør Thomas Schwartz har fået lavet. Foto: Michael Bager
Kansas-tøj er blevet farfar-tøj. Virksomheden har ikke udviklet sig nok og har fået et støvet og umoderne image, som forbindes med gamle dages kedeldragter og overalls viser de undersøgelser, som direktør Thomas Schwartz har fået lavet. Foto: Michael Bager

Genopstår som selvstændigt mærke

Kansas har i de senere år egentlig ikke eksisteret som selvstændigt mærke, i stedet har produkterne heddet Fristads-Kansas, er blevet udviklet i Sverige og har været fælles for alle de markeder, som de to tidligere var på. Men det skal være slut. Netop nu er opsplitningen af de to mærker i gang, og til september skal de være helt selvstændige - men stadig med samme ejer - og Kansas skal satse på Danmark og Tyskland.

De nye ejere, som i 2015 købte koncernen Fristads-Kansas Group, mener, at man får meget mere ud af to stærke varemærker end af et fælles, men udvisket. Af samme grund skal Kansas ledes fra Danmark, hvor salget til danskere og tyskere også har hjemme, og hvor kontakten til kunderne er tættest.

Noget kan tyde på, at opgaven med at opbygge en ny organisation i Odense vil vise sig at være den mindste del af arbejdet med at genrejse Kansas. For mens mærket har hvirvlet rundt i den svenske organisation har det ikke fulgt med tiden.

Thomas Schwartz
Thomas Schwartz, administrerende direktør, Kansas A/SFødt i 1977, opvokset omkring Aarhus

Bopæl i Hinnerup ved Aarhus

Fraskilt, far til en dreng og en pige

Butiksuddannet i Dansk Supermarked

Sælger for Mars Chokolade

Sælger i Sony, senere leder samme sted.

2005: Ansat i Adidas som sælger til storkunder i Norden.

2008: Salgschef i Danmark.

2012: Landedirektør i Danmark.

2014: Nordisk direktør for Adidas' største forretningsområde

1. december 2017: Administrerende direktør i Kansas A/S.
- Produktet vil altid være det vigtigste i Kansas, siger direktør Thomas Schwartz. Som eksempel viser han en arbejdsjakke, der er certificeret til at modstå både strøm, ild og meget andet. Den koster 8.000-9.000 kroner. Foto: Michael Bager
- Produktet vil altid være det vigtigste i Kansas, siger direktør Thomas Schwartz. Som eksempel viser han en arbejdsjakke, der er certificeret til at modstå både strøm, ild og meget andet. Den koster 8.000-9.000 kroner. Foto: Michael Bager

Kendt af mange, valgt af få

- Vores problem er, at alle kender os, men at få vælger os, siger Thomas Schwartz.

Stort set alle kender Kansas og ved, hvad mærket står for, og kunderne har kun godt at sige om kvaliteten. Men for mange er Kansas også synonym med fiskeren fra Thyborøn, svejseren på Lindøværftet eller andre udrydningstruede lønmodtagergrupper. På arbejdspladserne vil de ældre årgange gerne have firmaets produkter, men de yngre vælger noget andet, så der bliver færre kunder, hver gang en ny årgang går på pension. En analyse konkluderede, at Kansas er blevet et farfar-mærke.

- Det er vi hverken kede af eller flove over. Men hvis vi skal have en berettigelse i fremtiden er vi nødt til også at have kunder nede fra de yngre årgange, siger Thomas Schwartz.

Tre midler skal få vendt udviklingen: Det vigtigste er en ny kollektion, der er tidssvarende og har moderne design og pasform. Desuden skal markedsføringen ændre på den traditionelle opfattelse af et støvet mærke. Og endelig skal virksomheden være mere digital både i markedsføring og salg.

Selv om der er investeret for lidt i nyt design, er Kansas også i dag meget andet end gammeldags arbejdstøj. Men det er stadig ikke smart nok, og det sidder heller ikke på den rigtige måde, siger virksomhedens direktør. Foto: Michael Bager
Selv om der er investeret for lidt i nyt design, er Kansas også i dag meget andet end gammeldags arbejdstøj. Men det er stadig ikke smart nok, og det sidder heller ikke på den rigtige måde, siger virksomhedens direktør. Foto: Michael Bager

Mere design: Kansas vil ikke længere være farfar-tøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce