Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mere blus på lampen

Administrerende direktør Claus Jensen glæder sig over, at Riegens i de første fem måneder af 2008 har slået alle rekorder.
Foto: Carsten Bundgaard

Mere blus på lampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Armaturfabrikken Riegens øger effektiviteten og fordobler overskuddet

Efter nogle år, hvor det har vist sig vanskeligt at omsætte høj aktivitet til solid indtjening, er kursen rettet ind på armaturfabrikken Riegens A/S i Odense.

Fabrikken, som grundlæggeren Frank Skovsager og datteren Majbritt Skovsager ved årsskiftet solgte aktiemajoriteten i til Erhvervsinvest Management A/S, fik for alvor vendt udviklingen sidste år med fremgang på såvel top- som bundlinje.

Omsætningen steg i forhold til året før med otte millioner kroner til knap 210 millioner kroner.

Resultatet før skat gik frem med 50 procent til 6,5 millioner kroner. Nettoresultatet efter skat steg til 4,7 millioner kroner fra 2,4 millioner kroner.

- Fremgangen skal ses i lyset af den effektiviseringsproces, som vi satte i gang i 2006, og som slog igennem sidste år. Og i år bliver effekten endnu større, siger administrerende direktør Claus Jensen.

Riegens hyrede et konsulentfirma til at analysere virksomheden, og det resulterede i ændringer i såvel organisation som produktion.

- Produktiviteten er vokset, og forbedringerne er fortsat, idet vor egen organisation har taget de værktøjer til sig, som konsulenterne demonstrerede, forklarer direktøren.

En bonusordning, der er indført for samtlige ansatte, er også blevet godt modtaget af personalet. Ordningen gav i de seneste tre kvartaler af 2007 et ekstra løft på tre kroner i timen, og lige nu ser det ud til, at bonus'en vokser til fem kroner i timen.

Mere synlighed

For 2008 venter Riegens øget omsætning og forbedret indtjening i kraft af en videreudbygning af produktivitetsforbedringerne og en kraftigere markedsbearbejdning og produktudvikling.

- Traditionelt har virksomheden været underleverandør til øvrige virksomheder, elgrossister og belysningsfirmaer, som har markedsført vore produkter under deres eget navn og brand. Vi vil gerne mere direkte ud på markederne for at fortælle, at vi kan nogle ting, som vi ikke behøver at gå stille med, siger Claus Jensen.

Markedsbearbejdningen sker for eksempel gennem et nyt website, der blandt andet rummer et produktkatalog på 330 sider med Riegens' samlede sortiment. Desuden rummer sitet en ny præsentationsvideo af virksomheden.

Mere blus på lampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.