Martin May har en plan


Martin May har en plan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

CASHBURN: PlaneStation håber på, at lille EU Jet kan stoppe tab, som foreløbig har kostet mere end en milliard kroner
Det lille britiske lavprisselskab EU Jet, som flyver Fokker 100, skal være krumtappen, der skal redde børsnoterede PlaneStations katastrofale økonomi. I hvert fald hvis man skal tro selskabets nye administrerende direktør Martin K. May.

PlaneStation med plads på London-børsen har inden for en kort årrække brændt 100 millioner britiske pund - godt en milliard danske kroner - af på ejendomsspekulationer, havareret projektudvikling og et lufthavnseventyr, som endnu ikke har resulteret i nogen form for fast flyvning.

Fortsat underskud

- Alene det sidste regnskabsår 2004, som vi netop har afsluttet, har resulteret i et underskud på 24 millioner pund, og vi regner med, at indeværende år slutter med et minus på 11 millioner pund, siger Martin May.

Han blev i marts sat ind som ny administrerende direktør i PlaneStation - tidligere en del af ligeledes børsnoterede Wiggins Group - af flere store aktionærer med forsikringsselskabet Prudential i spidsen.

Der skal sælges ud

PlaneStations alter ego gennem adskillige år, Oliver Iny, blev fyret, og siden har Mar-tin K. May skilt sig af med en stor del af den øvrige ledelse, og staben på London-kontoret er nedbragt fra 32 til 15 ansatte.

- Jeg har tidligere været med til at vende udviklingen i otte andre nødlidende selskaber, og også i dette selskab skulle der ske nogle fundamentale ændringer. Opgaven for mig går lige nu ud på at realisere ejendomme og andre værdier for at sikre det, der i dag er selskabets opgave, at eje, leje og drive lufthavne, siger Martin May.

Partner i EU Jet

Her kommer EU Jet ind i billedet, for PlaneStation har ifølge Martin K. May fornylig for to millioner pund købt en ejerandel på 30 procent i lavprisselskabet. EU Jet vil angiveligt fra 1. september begynder at flyve ud af Manston-lufthavnen i Kent, som er PlaneStations kronjuvel.

Martin K. May er ikke interesseret i at tale om fortiden, men han fortæller begejstret om samarbejdet med EU Jet, da han på et i forvejen uvarslet møde ønskede at orientere Fyens Stiftstidende i går eftermiddag.

Store trafikplaner

København, Dublin, Manchester og Glasgow er blot nogle af de destinationer, han lover EU Jet ud til i løbet af vinterhalvåret, og fra april bliver trafikprogrammet fra Manston efter Martin K. Mays oplysninger udvidet yderligere med flyvninger til den mindre Melbourne-lufthavn i Florida, som PlaneStation selv forpagter.

Problemer i Tyskland

Derimod er der ingen planer om at flyvningerne skal foregå på PlaneStations ellers to vigtige tyske lejelufthavne i Schwerin/Parchim mod nord og Lahr mellem Stuttgart og Strassbourgi syd. Her mangler PlaneStation til nogen fortrydelse for Martin K. May fortsat en række tilladelser og godkendelser fra de tyske myndigheder.

- Hvis vi får tilladelserne, vil jeg anbefale og gerne være med til at fremme, at EU Jet også kommer til at flyve på de to tyske lufthavne. I øjeblikket har vi ikke de nødvendige relationer til Odense, men får vi dem, kunne det også blive en mulighed for EU Jet at flyve dertil, siger Martin May og understreger samtidig, at det forudsætter, at Odense Lufthavns ejere trækker sit 18 millioner kroner store krav mod PlaneStation tilbage.

Foreløbig har PlaneStation efter et møde i går med lufthavnens bestyrelse bebudet, at man også skriftligt vil komme med et tilbud til Odense Lufthavn, og at dette tilbud vil foreligge inden udgangen af denne måned. Ifølge Mar-tin May har lufthavnsbestyrelsen lovet at tage stilling til tilbuddet på et møde midt i august, men han ønsker ikke at give detaljer om tilbuddets karakter.

- Det er fortroligt, konstaterer han.

Trafik, værdi og rigdom

Over for Fyens Stiftstidende lægger PlaneStations administrerende direktør ikke skjul på, at Odense Lufthavn i hans hænder også er i gode hænder:

- Jeg har lovet bestyrelsen, at vi vil være i stand til at skabe værdi og velstand, siger han.

Martin K. May taler kun modvilligt om PlaneStations fortid i Odense. "Det har ikke noget med mig at gøre, det er før min tid" fastslår han flere gange.

Derfor svarer han heller ikke på spørgsmålet om, hvorfor PlaneStation Denmark A/S skiftede navn til Landside A/S stort set samme dag i januar, som det blev mødt med begæring om konkurs.

- Gjorde det det. Det kender jeg ikke noget til, fastslår han, og hans souschef Anthony Freudmann, som sekunderer Martin K. May, er ligeså uforstående. Han er mangeårigt medlem af ledelsen i Wiggins Group - og sad i den udelukkende britiske bestyrelse for PlaneStation Denmark, da navneskiftet fandt sted.

Kontanterne forsvandt

Ligeså mangelfuld er direktørernes hukommelse og viden tilsyneladende, når de bliver konfronteret med dette spørgsmål:

- Striden mellem Wiggins Group/PlaneStation handler ikke kun om papirpenge i form af manglende indbetaling af forpagtningsafgift i henhold til kontrakten men f.eks også om en kontant overførsel af fire millioner kroner fra fynske skatteydere i form af udbetalt momsrefusion. Vil de blive tilbagebetalt?

- Hvad er det for penge, dem har jeg ikke hørt om, fastslår Martin K. May, som bliver bekræftet af viceadministrerende direktør Anthony Freudmann.

Martin May har en plan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce