Detailhandlens priskrig på økofrugt og forbrugernes efterspørgsel betyder, at dansk økologisk frugt er en mangelvare.

Frugtavler Poul Rytter fra Harndrup Skov Frugtplantage på Vestfyn kan melde udsolgt af sine økologiske æbler, endnu inden det første æbletræ i plantagen har sat så meget som en blomst.

- Sidste år solgte jeg hele min høst til Coop midt i januar. Der er ikke mange frugtavlere, der kan melde udsolgt før høst, men vi er ikke økologiske frugtavlere nok til at forsyne markedet, siger Poul Rytter, der er en af landets største producenter af økologiske æbler og pærer.

Herunder kan du se, hvordan økologien har udviklet sig i Danmark - tryk på pilene til højre og venstre for at bevæge dig rundt.

(Artiklen fortsætter under tidslinjen)

Coop sænkede priserne

Sidste år høstede han 120 ton, og jo flere ton, han producerer, des større bliver glæden i Coop-koncernen, som han har samarbejdet med i flere år.

Det er et år siden, Coop-koncernen permanent sænkede priserne på økologisk frugt og grønt. Snart fulgt Dansk Supermarked efter, og dagligvare-kædernes økologiske konkurrence har skærpet en i forvejen stor efterspørgsel så meget, at dansk frugt i dag er en mangelvare.

- Nu er vores store udfordring, at vi ikke kan få danske økologiske varer nok - især nogle af frugterne kniber det med, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop-koncernen til Fyens Stifstidende.

Økologi skal være fra Danmark

I forsøget på at sikre de økologiske leverancer er Coop f.eks begyndt at lave længere samarbejder med producenter som for eksempel Poul Rytter.

- Vi kan tydeligt se i salgstallene, at forbrugerne foretrækker danske økologiske varer. Når vi har danske økologiske æbler på hylderne, er vores omsætning af økologiske æbler dobbelt så stor, som når vi "kun" har udenlandske, siger Thomas Roland.

På landsplan har detailhandlens omsætning af økologisk frugt og grønt nået nye højder - i 2015 steg omsætningen af al økologisk frugt med mere end 50 procent.

- Vi kunne sælge dobbelt så meget frugt, hvis vi havde det, især dansk, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.