A.P. Møller - Mærsk-koncernen leverer et underliggende resultat på 356 millioner dollar i 2017.

2017 var et stormfuldt år for A.P. Møller - Mærsk, der både solgte dele af forretningen fra, købte det tyske rederi Hamburg-Süd og blev udsat for et stort hackerangreb.

Men rederikoncernen ser ud til at være kommet fint ud på den anden side, når man læser regnskabet for 2017, der er offentliggjort fredag.

Det viser en omsætningsfremgang i rederidivisionen Maersk Line på godt 3,5 milliarder dollar til 24,3 milliarder og et underliggende resultat på 511 millioner dollar mod et stort underskud i 2016.

FAKTA: A.P. Møller - Mærsk startede med dampskibe i 1904

Olie- og rederigiganten A.P. Møller - Mærsk har fredag fremlagt regnskab for 2017.

Her er et overblik over kæmpeselskabet med den berømte, syvtakkede stjerne som logo:

* Koncernen blev grundlagt i 1904 af Peter Mærsk Møller under navnet "Dampskibsselskabet Svendborg."

* I 1912 stiftede A.P. Møller Dampskibsselskabet af 1912 med hjemsted i København.

* A.P. Møller købte sine første fem tankskibe i 1928, hvor et fællesrederi for tank- og linjeskibsdrift blev oprettet.

* De to selskaber (Svendborg og 1912) fusionerede først i 2003 og blev til A.P. Møller - Mærsk A/S.

* Koncernen er i dag vokset til at være repræsenteret i over 130 lande og beskæftigede omkring 89.000 ansatte ved udgangen af første kvartal i år.

* Koncernens hovedkvarter ligger ud til vandet på Esplanaden i København.

* A.P. Møller stod i spidsen for selskabet frem til sin død i 1965. Herefter tog sønnen Mærsk Mc-Kinney Møller over helt frem til 1993, hvor han overlod den daglige ledelse til Jess Søderberg. Mærsk Mc-Kinney Møller fortsatte dog som bestyrelsesformand.

* Samtlige ansatte fik indtil Mærsk Mc-Kinney Møllers død i 2012 et stykke wienerbrød den 13. juli i anledning af hans fødselsdag.

* Koncernens motto "rettidig omhu" blev formuleret af Mærsk Mc-Kinney Møllers far, Arnold Peter Møller, og lyder i sin fulde længde "Intet tab skal os ramme, som ved rettidig omhu kunne afværges."

* Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla har siden sin far Mærsk Mc-Kinney Møllers død været bestyrelsesformand i "A.P. Møller and Chastine Mc-Kinney Møller"-fonden.

* Fonden ejer stemmemajoriteten i Mærsk-gruppen.

* A.P. Møller Mærsk har de senere år arbejder hen mod en strategi, hvor olierelaterede forretninger skal udfases fra nuværende forretningsmodel.

* Den største energidivision, Maersk Oil, blev i august 2017 solgt til franske Total. Rederiet Maersk Tankers er samtidig blevet solgt til Mærsk-familiens holdingselskab.

* Fremover skal virksomheden hovedsageligt hvile på to ben - rederivirksomheden Maersk Line og havneselskabet APM Terminals.

Kilde: denstoredanske.dk, Mærsk.com, Bloomberg.

Lægger man alle fortsættende aktiviteter sammen - herunder havnedivisionen APM Terminals - opnåede Mærsk-koncernen en omsætningsfremgang på 13 procent.

Det underliggende resultat - som ikke tager nedskrivninger og andre engangsposter i betragtning - blev således forbedret med 852 millioner dollar i forhold til året forinden.

Alligevel ender året med et minus på bundlinjen takket være store nedskrivninger på sammenlagt 2,2 milliarder kroner, som hovedsageligt er foretaget i Maersk Drilling og Maersk Tankers.

Førstnævnte forsøger Mærsk-koncernen fortsat at sælge til anden side, mens Maersk Tankers er solgt til A.P. Møller Holding.

Administrerende direktør Søren Skou ser dog på fremtiden med positive øjne.

- Vi har taget de første skridt mod integrationen af vores container shipping-, havne- og logistikforretninger og den digitale transformation tager form.

- Samtidig har vi fundet nye ejere til en del af de energirelaterede forretningsenheder, siger han i en kommentar.

Opkøbet af Hamburg Süd blev gennemført 1. december og påvirker derfor kun regnskabet i mindre grad.

Forventningen er, at effekten af opkøbet derfor først for alvor vil kunne ses i regnskabet for i år.

Meldingen fra selskabets ledelse er, at man i 2018 regner med at realisere et underliggende resultat, som er bedre end det, man opnåede sidste år.

Men det understreges, at meget afhænger af udefrakommende faktorer som udviklingen i verdensøkonomien og fragtraterne.