Made in Denmark - solgt og lavet globalt

Professor Tage Koed Madsen: Globaliseringen er gået hurtigere end man måske går og forestiller sig.

Made in Denmark - solgt og lavet globalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GRÆNSELØST: Langt de fleste nye fremstillingsvirksomheder opererer nu internationalt

Danske fremstillingsvirksomheder er på få år blevet internationale i deres tænkning, både når det gælder produktion og afsætning. Det åbenbares omtrent dagligt og dokumenteres nu også videnskabeligt i en ny stor undersøgelse gennemført af en forskergruppe fra Institut for Marketing på Syddansk Universitet i Odense.

Analysens foreløbige resultater afslører, at 85 procent af de fremstillingsvirksomheder, som er etableret siden 1992, efter bare tre år også sælger deres varer uden for Danmark eller får produceret i udlandet. I fremstillingsvirksomheder etableret før 1981 havde kun 46 procent en international tilgang til markedet efter de første tre leveår.

- Vores resultater viser, at globaliseringen er gået langt hurtigere og har været mere omfattende, end man måske går og forestiller sig, siger professor Tage Koed Madsen. Han er ansvarlig for SDU-undersøgelsen, der omfatter en række statistiske svar fra mere end 900 anparts- og aktieselskaber med mere end 10 ansatte og er dermed den største af sin slags, som er gennemført herhjemme. Deltagerne i undersøgelsen tæller både de mindre, mellemstore og største fremstillingsvirksomheder med flere tusinde medarbejdere. Undersøgelsen omfatter på direktørniveau også mere end 300 spørgeskema-interviews, som giver en række detaljer om, hvem der er born locals eller born globals.

Den personlige erfaring

Og lad det være slået fast med det samme: Hverken offentlige støtteordninger til eksport eller produktudvikling eller viden fra teknologiske institutter og universiteter synes at spille nogen afgørende rolle, når det handler om at skabe nye virksomheder med et internationalt potentiale.

- Det gælder stort set på tværs af virksomhedstyper. Vores undersøgelse viser, at de mest internationalt orienterede virksomheder ikke markant er teknologisk mere videnintensive end de øvrige. Det helt afgørende er grundlæggernes egne produkt- og markedserfaringer samt deres personlige kontaktnet til markedet, siger Tage Koed Madsen.

I den forbindelse er det også karakteristisk, at nye virksomheder, som grundlægges af kun en enkelt ejer i langt højere grad forbliver hjemmemarkedsproducerende end virksomhedstyper, der tæller flere personer i ejerkredsen. Den sidste gruppe involverere også i langt højere grad eksterne ressourcepersoner i forbindelse med etableringen af ny virksomhed.

To tredjedele af de nye born local-selskaber etableres af bare en enkelt ejer, mens 70 procent af born global-virksomhederne har to eller flere ejere.

Visionerne er vigtigst

- Samlet kan man konstatere, at virksomheder, der hurtigere og mere gennemgribende bevæger sig ud på de udenlandske markeder for at sælge eller købe produkter og ydelser, har haft bredere erfaringer og kompetencer i spil ved grundlæggelsen. Det drejer sig ikke kun om at have naturvidenskabelig eller teknologisk indsigt men i ligeså høj grad om at kunne se og udnytte internationale muligheder. Forskning er vigtig, men tankegange og visioner spiller i sig selv en meget betydningsfuld rolle. Der er næppe tvivl om, at forudgående eksporterfaring eller f.eks et internationalt udvekslingsophold i forbindelse med udannelse betyder noget for en hurtig internationalisering af nye virksomheder, siger Tage Koed Madsen.

Vigtige kvaliteter

Disse kvaliteter er i det hele taget vigtige, uanset hvor man befinder sig i det erhvervssociologiske landskab. Undersøgelsen fra Syddansk Universitet afslører, at det stort set kan betale sig at orientere sig mod udenlandske underleverancer og mod international afsætning uanset brancheområde eller produkttype.

De eksporterende born global virksomheder tager naturligvis den fulde konsekvens og har skønsmæssigt placeret 30 procent af deres produktion hos underleverandører og i stigende grad i udlandet, mens andelen hos born local virksomhederne kun er det halve.

- Nystartede virksomheder tænker meget hurtigt meget internationalt i disse år. Når de kan gøre det, må man konstatere, at også allerede eksisterende selskaber kan bevæge sig den vej. Mulighederne er langt fra udtømte, og i realiteten er det kun virksomhedernes egen forestillingsverden, som eventuelt forhindrer udviklingen, siger Tage Koed Madsen.

Made in Denmark - solgt og lavet globalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce