Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Lars Løkke Rasmussen besøger betalingsanlægget ved Storebæltsforbindelsen
Foto: Kim Rune

Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lars Løkke havde taget pendlere og politiske kammerater med på en tur til betalingsanlægget i Halsskov torsdag morgen.

Venstre vil gerne have flere pendlere på Storebæltsbroen i forsøget på at hjælpe erhvervslivet på begge sider af Storebælt.

I dag kører godt 1000 pendlere på kryds og tværs af Storebælt hver dag.

Det var budskabet, da Venstre-borgmestre fra Nyborg og Slagelse, fynske folketingspolitikere fra Venstre og partiets leder Lars Løkke Rasmussen tidligt torsdag morgen troppede op ved betalingsanlægget i Halsskov.

Selv om der ikke er valgkamp, som Lars Løkke konstaterede med et glimt i øjet, har Venstre foreslået at lette pendlernes udgift på Storebælt med op mod 40 procent.

En månedskort hos Storebælt koster i dag 3920 for en pendler og giver 90 kroner i fradrag pr. tur over broen. Det vil Venstre ændre til 3000 kroner og 110 i fradrag, gentog Løkke i Halsskov.

- Der er et enormt vækstpotentiale både på Fyn og på denne side af Sjælland i at gøre det lettere at pendle over broen, sagde Venstres leder.

Mike Petersen og Carsten Depping, begge fra Ørbæk, pendler hver dag over broen.

- Jeg betaler 20 procent af min bruttoløn hver måned, for at jeg kan køre igennem betalingsanlægget her, fortalte Carsten Depping, der arbejder som socialrådgiver i Slagelse, mens Mike Petersen må køre til Kalundborg.

Her arbejder han for Novo Nordisk, og han er godt træt af manglen på fleksibilitet i det nuværende pendlersystem, hvor man betaler pr. måned, mens man får fradrag pr. tur, man kører over.

Lars Løkke Rasmussen besøger betalingsanlægget ved Storebæltsforbindelsen
Lars Løkke Rasmussen besøger betalingsanlægget ved Storebæltsforbindelsen
Foto: Kim Rune

Løfter man kan holde

For Lars Løkke og resten af Venstre handler det i høj grad om at stille forslag og lufte løfter, som man kan indfri, sagde han i morgenkulden i Halsskov:

- Vi kan gøre noget, der er målrettet, det virker, og det er gennemregnet, og så er det noget, vi kan holde, sagde Løke, som dog ikke kun kunne snakke om sit eget forslag.

Rynkebydirektør Jørgen Dirksen sender en lastbil med juice over broen i timen døgnet rundt og bruger seks millioner kroner om året i broafgift.

Direktører mødt op

Torsdag morgen havde han selv taget turen over broen for at understrege det over for den liberale leder.

- Og det er uforståeligt for os i erhvervslivet, at vi skal have den konkurrenceforvridning. Selv om vi er positive for brugerfinansiering og forrentningen af broen, så ser vi den ekstra betaling som en hæmsko og en direkte afgift på os, sagde juice-direktøren.

Han og Arlas Slagelse-direktør, som også var mødt op, måtte dog medgive, at de foretrækker broen frem for færgerne.

- Og jeg går ikke ud fra, at I syntes, vi skal lukke broen, sagde Lars Løkke, som var meget lydhør over for deres argumenter, men ikke ville give løfter om yderligere lettelser.

- Pendlerforslaget derimod er realistisk og kan umiddelbart få en stor effekt, så vi kan øge antallet af pendlere, konstaterede han.

Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce