Lloyd's: Lindø skal bygge verdens største containerskib


Lloyd's: Lindø skal bygge verdens største containerskib

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

RYGTE: Ifølge engelsk tidsskrift skal Lindø bygge skib med plads til 11.000 containere
Taler rygter i den maritime branche sandt, skal Odense Staalskibsværft i løbet af få år bygge mindst et containerskib, som ville være verdens største, hvis det lå færdigt langs kajen på Lindø i dag.

Selv om den internationale værftsbranche er tillukket, og rederiernes oplysninger om skibenes lasteevne af konkurrencehensyn er sat for lavt, skal et kommende megaskib fra værftet i Munkebo angiveligt kunne rumme 11.000 containere.

I dag opgøres de største skibe officielt til at kunne rumme 7500 tyve fod lange containere, de såkaldte TEU, mens adskillige skibe med plads til skønsvis 9600 TEU er ved at blive svejset sammen på andre værfter.

Flere end 100.000 HK

Budbringer er det engelske maritime medie, Lloyd's List, som baserer sit budskab på oplysninger fra kilder i Hyundai Heavy Industries i Korea, som angiveligt er blevet bedt om at bygge mindst én MAN B&W-skibsmotor med 14 cylindre på licens til Odense Staalskibsværft.

Maskinen skal være i stand til at levere knap 109.000 HK eller godt 80.000 kW.

Seneste kommercielle nybygning fra Lindø er den 352 meter lange Adrian Mærsk, som blev navngivet i marts.

Den er til sammenligning udstyret med en 12-cylindret hovedmotor med 85.500 HK eller 63.000 kW.

Kun lidt længere

Mediets kilder vurderer, der inklusiv prototypen skal bygges mindst et halvt dusin skibe, hvis den optimale søsterskibseffekt skal opnåes.

Men hvor alle containerne skal stuves af vejen, er hverken Lloyd's List eller dets kilder imidlertid i stand til at oplyse.

Stålskibene bliver angiveligt hverken markant længere eller bredere end de nuværende mastodonter.

Det 352 meter lange Adrian Mærsk er ifølge værftet selv 43 meter bredt, mens Lloyd's vurderer, de kommende skibe bliver 360 meter lange og kun godt 42 meter brede.

Ordrer tre år frem

Administrerende direktør på Odense Staalskibsværft A/S, Torben Anker Sørensen, ønsker ikke at uddybe, hvilke positive konsekvenser de skitserede ordrer kan få for værftet, hvis de er reelle.

- Jeg kan hverken be- eller afkræfte de oplysninger, Lloyd's nævner. Af konkurrencehensyn ønsker vi ikke at kommentere de emner, siger direktøren, som ellers bebudede mere åbenhed, da han tiltrådte i juni.

- Vi arbejder fortsat med en ordrehorisont, som løber frem til 2007, hvilket er flot i vores branche, siger han.

Kampen fortsætter

Hvor kapløbet standser, er der ingen der ved.

Selv om Lindøs største dok ifølge værftet selv er 415 meter lang, er det ingen be-grænsning, da skibe kan samles uden for en dok.

Dog kan bredden og dybden i flere stræder, kanaler og sund verden over være en begrænsning, ligesom flere havne må melde pas, hvis skibene bliver væsentligt længere end i dag.

Lloyd's: Lindø skal bygge verdens største containerskib

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce